Klart med ÅFF:s storsponsor

Åtvidabergs FF har hittat en ny huvudsponsor.

ÅFF-kaptenen Daniel Hallingström välkomnar e-handelsföretaget Conrads marknadschef Andreas Malberg.

ÅFF-kaptenen Daniel Hallingström välkomnar e-handelsföretaget Conrads marknadschef Andreas Malberg.

Foto: Peter Jigerström

FOTBOLL/ÅTVIDABERG2014-12-17 12:33

Conrad Elektronik, ett e-handelsföretag inom teknik och elektronik och med verksamhet i 18 länder, har tecknat ett avtal med klubben som sträcker sig över tre år.

- Största avtalet i klubbens historia. Vi har länge sökt efter en huvudpartner som inte bara verkar på regional basis, utan på en nationell och internationell nivå. Nu är vi sugna på att hitta fler, säger marknadschefen Anders Herge.

Han vill inte nämna några exakta summor, men det är ingen vågad gissning att det rör sig om ett miljonavtal.

Herge säger:

- Det är rätt mycket mer än vad vi haft tidigare. Det är ett rejält belopp.

Uppgörelse

Den krisdrabbade allsvenska klubben har under en längre tid sökt efter en huvudsponsor som kan gå in och stötta med mer kraftfulla resurser. Inte minst som en viktig del i det ekonomiska saneringsarbetet. På onsdagen presenterades samarbetet med Conrad på en presskonferens på Kopparvallen.

Diskussioner kring avtalet med det utländska företaget har pågått under hösten och nu är alltså uppgörelsen klar. Samarbetet träder i kraft från och med 1 januari 2015 och i minst tre år framåt.

- Vi ser det långsiktigt och hoppas på en fortsättning, säger Herge och understryker vikten av att hitta företag som verkar på en större marknad.

- Vi har runt 260-270 samarbetspartners och nästan alla har lokal prägel. Jag vill inte säga att det varit en överlevnadsfråga för oss att hitta en större huvudsponsor, men enormt viktigt för att kunna växa som vi vill.

Sportintresserade

Conrad är Europas största detaljist inom teknik och elektronik, omsätter uppemot 50 miljarder och har huvudkontoret i södra Tyskland. Nu är målet att växa i Sverige.

- Det är den första stora satsningen som vi gör på det här sättet i Skandinavien. Vi vet att vi har många kunder som är sportintresserade och har letat efter en allsvensk klubb.

- Åtvidaberg står för glädje, engagemang och framtidstro. Det känns perfekt att förknippas med det varumärket och vi är säkra på att vi kan ha nytta av varandra, säger Andreas Malberg, som är marknadschef för Nordenkontoret.

Den senaste turbulens i ÅFF har inte fått företaget att tveka.

- Nej, inte  alls. Det är nu som klubben behöver pengarna, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!