Malmös nya arena som beräknas stå klar till säsongen 2009 är fundamentet för avtalet med IMG.
Tanken är att sälja loger och så kallade businessplatser till internationella aktörer som " vill in på den skandinaviska marknaden och ha fotbollen som kommunikation". I arenan skall det också bli artistuppträdanden och andra evenemang.
Rent praktiskt kommer Malmö FF:s marknadsförare att samarbeta med IMG:s under samma tak. Klubben kommer att flytta administrationen till en ny lokal och göra om nuvarande klubbhuset Kulan till en butik för MFF-prylar.
-- Det är det längsta och största avtalet i svensk fotbolls historia, kanske i svensk idrottshistoria, säger MFF:s ordförande Bengt Madsen.
-- Vi kände att vi inte skulle klara det själva. Men för två månader sedan kontaktade IMG oss. Nu har vi ett avtal som säkerställer att vi kan hantera den nya arenan de första tio åren. Dessutom får vi en stark grund att lyckas sportsligt. Vi säkerställer vår ekonomi för många år framåt och får in erfarenhet och kompetens att marknadsföra arenan och MFF internationellt.
Hur många miljoner avtalet innebär förblir en affärshemlighet.
-- Men jag kan säga att ett engelskt företag värderade oss till 250 miljoner för ett tag sedan. Det avtal vi fått överstiger den summan.
IMG klassar MFF som klubben nummer ett i Skandinavien. I värderingen tas hänsyn till klubbens historia, varumärke, starka supporterstöd och framgångsrika sportsliga resultat. Men också infrastrukturen, Malmös läge en halvtimme från en internationell flygplats.