Frågetecknen är fortfarande väldigt många

Jag måste erkänna att jag trodde att Piraterna redan under tisdagen skulle avslöja att man går i konkurs.

Piraterna.

Piraterna.

Foto: Jeppe Gustavsson/arkiv

Speedway2019-10-22 21:00

För vad är egentligen alternativet, om man ser situationen de satt sig i nu?

Inget som jag ser det.

Man har inga förare, inga lagledare. 

Frågan är om man har styrelse efter det kommande årsmötet för jag anar att medlemmarna har svårt att låta den sittande styrelsen få förnyat förtroende efter den minst sagt tveksamma insatsen den här säsongen.

Dessutom vet jag att snacket går bland sponsorerna där fler och fler tröttnat på Piraternas ständiga ekonomiska problem och inte längre vill förknippas med tvivelaktiga affärer och märkliga turer med kommunen.

Och innan november är över ska man ha fixat fram 800 000 kronor.

Jag har svårt att se hur det ska gå till. Men om styrelsen är lika positiv som man är hemlighetsfull så kanske det går.

Jag ser bara inte hur.

På sociala medier skriker medlemmar och fans efter svar på sina frågor. Hur stora är skulderna? Hur kunde de uppkomma så snabbt? Enligt uppgift fick förarna betalt på sina fakturor fram till augusti.

Sen tog det tvärstopp och pengarna var slut.

Hur kunde det gå så? Igen.

Och var har pengarna man fick av kommunen för två år sen tagit vägen?

En viktig del i den här historien, som Piratstyrelsen ivrigt frånsäger sig allt ansvar för, är avsaknaden av avtal som reglerar drift, underhåll och hyror av anläggningen.

Självklart har Motala kommun som fastighetsägare det största intresset av att få till ett avtal och att man inte lyckats lösa det på två år är bedrövligt. Men jag påstår att det borde ligga lika mycket i Piraternas intresse att veta vad man ska betala och inte. För att kunna göra en budget som fungerar.

Att klubben nu bland annat betalat elräkningar för stora belopp utan att ha ett avtal som säger att det är deras ansvar, för att i efterhand skicka fakturor till kommunen för vad man kallar utförd skötsel är så naivt. Och luktar desperation lång väg.

Att kräva att kommunen ska rädda föreningen ännu en gång, bara två år efter att man lyckats driva igenom en oerhört tveksam affär med försäljningen av ett antal fastigheter, är direkt osmakligt.

Ett bolag som sköter ett elitlag måste se till att bära sina egna kostnader, det är ingen kommunal angelägenhet. Föreningen, som bland annat bedriver en minimal ungdomsverksamhet, kan söka olika typer av bidrag, vilket är en helt annan sak. Men att en kommun skulle gå in och rädda verksamheten för ett bolag som fått problem är för mig helt främmande.

Om plus och minus inte går ihop får bolaget själva ta konsekvenserna. 

Det är inte svårare än så.

Peter Calén
Peter Calén
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!