Carlsson gasar och lär i VM

I täten var fighten stenhård om sekunderna. Lite längre ner i resultatlistan till det franska VM-rallyt på Korsika gasade Daniel Carlsson från Säffle i sin egen lilla utmaning. Alla hans förberedelser hade gått fel. Men Daniel lärde sig snabbt.

Göteborg (TT)2004-10-16 06:00

Före start förklarade svensken att det skulle vara bra om han lyckades ligga 1-1,5 sekund efter täten per kilometer specialsträcka.

VM-tävlingens första sträcka, en 32 kilometer lång slingerbult längs bergskanterna, slutade med att Daniel Carlsson tappade 2,7 sekunder per kilometer på belgaren Francois Duval, som vann den sträckan.

Tog det lugnt

På andra specialsträckan var avståndet ännu större, minus 2,9 sekunder per kilometer.

-- Jag tog det lite lugnt där, sade Daniel Carlsson från Korsika om de båda första sträckorna.

Han hade noll kilometer på bergig asfaltväg bakom sig i en WRC-bil. Torsdagens shake-down, då han för första gången skulle få chansen att åka fullt med sin Peugeot 206 och kunna jobba med bilinställningen, slutade med motorhaveri en bit in på första åket på specialsträckan.

Inte lätt

Allt som kunde gå fel gjorde det också.

-- Då är det f-n i mig inte lätt, konstaterade Daniel Carlsson.

Korsika är ökänt för sina djupa stup direkt vid vägkanten och asfaltslingor så kringliga att de nästan slår knut på sig själv. Peugeot vill att Daniel Carlsson ska köra tävlingen för att se och lära inför nästa säsong. Men att förutsättningarna skulle bli så här tuffa, utan träning och känsla för hur bilen ska ställas in, var det ingen som trodde.

-- Men vi börjar hitta rätt nu, säger Daniel Carlsson om inställningarna. Inför lördagen ska bilen bli mer som den ska vara.

Fredagens etapp kördes på två sträckor som förarna åkte två gånger. Och det var här svensken fick kvitto på att han lär sig snabbt. Andra varvet på sträckorna låg han 1,8 sekunder efter per kilometer, han förbättrade sig med andra ord med runt sekunden bara på den erfarenhet han hunnit skaffa sig.

-- Det handlar inte minst om självförtroende, säger han.

Ingen asfaltkung

Kul är det också, har Daniel Carlsson kommit underfund med. Och att han ska bli lika snabb på asfalt som på grus och snö är han helt övertygad om.

-- Det gäller bara att få pröva på först. Jag har inte haft en enda testkilometer med WRC-bil på sådan här väg, säger han.

Rallyt leds efter första dagen av Francois Duval , Belgien, före Markko Märtin, Estland, båda i Ford. Petter Solberg, norrmannen är sjua, medan Daniel Carlsson är 14:e.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!