-- Frågan är mycket svår. Vi vet exempelvis inte var de rättsliga förhandlingarna kommer att äga rum, säger Per Westling, generalsekreterare på Svemo.
GP-tävlingen på Ullevi skulle ha körts den 23 augusti. Tre heat kördes, sedan bröts tävlingen. Lördagen efter kördes tävlingen om, med stora extrakostnader som följd.
-- Vi hävdar fortfarande att tävlingen kunde ha genomförts. Det hade inte blivit någon bra speedway, men tävlingen kunde ha körts. Det var tävlingsjuryn som ställde in tävlingen, inte vi, säger Westling.
Svemo och BSI har under hösten förhandlat, med internationella förbundet (FIM) som medlare. Nu har förhandlingarna strandat och BSI inledde under onsdagen arbetet med en rättslig prövning av fallet.
-- Vi har ännu inte sett någon stämningsansökan från BSI, säger Westling. Så jag vet inte vilka siffror det handlar om. Jag har sett allt mellan 700 000 och 1,2 miljoner engelska pund men har inte fått några preciserade siffror.
De kostnader BSI vill ha ersättning för är förlorade biljettintäkter, kostnader för extraarrangemang i samband med den andra tävlingen och kostnadstäckning för framtida förluster.
-- Posten för framtida förluster är stor och jag vet inte vad det egentligen handlar om. Kanske BSI tror att de förlorar sponsorer eller publik, säger Westling.
Samtidigt har inte Svemo fått betalt av BSI för banbygget på Ullevi.
-- Vi hade kunnat stämma BSI om vi hade velat men har försökt att lösa frågan. Vi har också erbjudit BSI att ta kostnaden för de förlorade biljett-intäkterna. Det handlar om runt 12 000 biljetter. Hur vi ska handla i framtiden är inte klart, det får våra advokater ta hand om, säger Westling.
Stämningsansökan från BSI mot Svemo kommer att lämnas in i England. Där avgör den engelska domstolen om de är villiga att ta upp den eller inte.
-- Jag har talat med människor som har kunskap om EU-rätt och det är svårt att gissa var förhandlingen ska äga rum. Vi vill helst vara i Sverige, men det kan också bli i Danmark eftersom den slutgiltiga muntliga uppgörelsen om tävlingen slöts i danska Vojens mellan Rolf Sundberg från Svemo och John Postlethwait från BSI, berättar Westling.
Engelska BSI har valt att inte kommentera frågan.
De två GP-tävlingarna som planeras att köras i Sverige under 2004 ska inte beröras av den rättsliga processen.