Ändå körde svensken sista sträckan på tre hjul.
-- Vi fick sladd och slog i. Ena bakhjulet fick sig en smäll, berättar han.
Hjulet stod skevt och fladdrade och skakade och bilen var hart när okörbar på den slingriga bergsvägen.
-- Till sist stannade vi och skruvade bort hjulet, säger Daniel.
-- Hellre tre snälla hjul än fyra som trilskas ...
Svensken hade inför VM-rallyts sista dag hittat rätt tempo. Nu syntes det inte längre att här kom en kille som aldrig kört Korsika förr och som inte hade en enda testkilometer på snabb asfalt i WRC-bil att stödja sig mot.
Hade han bara fått behålla hjulen på kunde Carlsson ha tagit VM-poäng. Han tappade mer än sex minuter på sista sträckan till följd av trehjulsfärden. Dessutom en minut på lördagen när han hamnade i ett skyfall, mycket kort och mycket lokalt, men förödande för den som har bråttom på en rallyväg.
Årets rally på Korsika vanns av estländaren Markko Märtin i en Ford, före Loeb. Sebastien Loeb var tvåa i rallyt men etta i världen. Med en tävling kvar att köra är VM-fighten redan över. Loeb är mästare,
För honom var det fem som gällde för första VM-titeln, enligt nyhetsbyrån Reuters. Han behövde bara fem år för att nå toppen. Han vann fem VM-rallyn i år och han har varit tvåa i fem. Och han behövde fem poäng i de tre sista deltävlingarna för att säkra VM-titeln.
Den ende som kunde ta titeln ifrån honom var förra årets världsmästare Petter Solberg.
Norrmannen hade vunnit de tre föregående tävlingarna men slutade femma(!) i Korsikarallyt.
Daniel Carlsson är tolva totalt i årets VM, inför sista tävlingen som han för övrigt inte startar i.
-- Svårast att komma till rätta med i VM-serien var nog det tyska VM-rallyt, summerar han. Och så tävlingen här på Korsika.