Folkspel tar över Bingolotto

Göteborg2004-12-23 00:00

Sedan starten för fjorton år sedan har nästan 13 miljarder delats ut men överskottet har minskat under de senaste åren.

-- Sponsor- och telefonintäkter har genom åren tillfallit Novamedia och beroende på att lotteriet har gått lite knackigt under de senaste åren är det här ett sätt att skapa en bättre affär för föreningslivet långsiktigt, säger Folkspels vd Bengt Almqvist till TT.

I år beräknas omsättningen stanna vid 1,5 miljarder, varav en halv miljard går till föreningslivet. Under de bästa åren i slutet av 90-talet delades upp emot en miljard ut.

Folkspel övertar genom affären varumärkesrättigheterna för Bingolotto och blir därmed ensamt ansvarigt för lotteriet och tv-programmet med samma namn. Sedan tidigare innehar Folkspel lotteritillståndet.

Parterna har kommit överens om att inte offentliggöra köpeskillingen.

I takt med sjunkande tittarsiffror har programmet kritiserats både för att ha flyttats från lördagar till söndagar och för att innehålla för lite underhållning.

-- Flytten från lördagar till söndagar har beslutats av TV 4 och minskad underhållning är en effekt av att vi ville göra programmet lite raskare och mera tempofyllt genom att i större utsträckning bygga på spelet än musikunderhållningen, säger Alm-qvist.

Bingolotto är Sveriges näst största lotteri efter Trisslotten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!