Den nylagda speedwaybanan på Ullevi höll inte måttet. Efter endast tre körda heat tvingades arrangörerna avbryta tävlingen.
Banan var inte preparerad som den skulle. Därför får många vänta hem besvikna i dag, säger Grand Prix-basen John Postletwaite.
Inför 26 250 åskådare meddelade speakern att tävlingen var tvungen att ställas in. Förarna kunde knappt lägga upp cyklarna i sladd i kurvorna utan att få rejäla kast på fordonet.
Trots att banan efter varje heat preparerades fick inte banbyggarna ordning på banan.
GP-basen John Postletwaite var inte glad efteråt:
Jag känner en kombination av frustration, besvikelse och ilska.
Men beslutet att ställa in var inte svårt att fatta, menar han.
Nej, det var omöjligt att köra, därför var det ett lätt beslut.
Tävlingen kommer i stället att köras nästa lördag.
Men då kommer det inte att vara samma personer som preparerar banan, säger John Postletwaite med ett snett leende.
Från arrangörshåll stack man inte under stol med att materialet som användes till banan inte var det bästa.
Jag önskade att vi skulle ha använt det banmaterial som används på Stadion i Stockholm. Men det är en kostnadsfråga, säger Torbjörn Harrysson som hade ansvaret för banan på Ullevi.
Bygget med Ullevi-banan började förra söndagen, och fram till i tisdags flöt arbetet som planerat.
I tisdags var banan hård och fin, vi täckte den med plast för att skydda den, säger Harrysson.
Men när regnet kom höll inte skarvarna i plasten emot, fortsätter han.
Eftersom det finns ett bindemedel i banan som inte tål vatten och det är plast under hela banan blir det då stora problem förklarar han.
När plasten plockades bort på fredagen var banan i uselt skick. Träningen fick ställas in och banpersonalen försökte riva upp banan och sedan packa materialet igen. Det projektet lyckades inte alls.
Vi vet att materialet är svårt att jobba med, säger Rolf Sundberg på Svemo, som var en av dem som köpte in materialet inför förra årets tävling.
Jag är beredd att ta min del av ansvaret men vi fick inte riktigt tydliga signaler förra året att vi skulle få problem i år också, fortsätter han.
Ny banchef till nästa lördags tävling blir Ole Olsen, som byggde banan på Parken i Köpenhamn.
Arrangörerna vet ännu inte om man till dess kommer att byta material.
Vad det kommer att kosta att göra om arrangemanget är svårt att säga. Det är också svårt att reda ut vem som får betala.
Bra fråga, det kommer att bli mycket snack om det under veckan, säger Kim Malmberg på Svemo.
Men det lär väl delas mellan förbundet, Göteborgs Motorklubb och kanske några andra. Det är de som står för det här arrangemanget.
Sveriges rykte som speedwayarrangör är nu något skamfilat. I våras fick tävlingen i Stockholm flyttas till Avesta med kort varsel på grund av kommunalstrejken och så nu denna uppskjutna tävling i Göteborg.
Publiken får givetvis antingen pengarna tillbaka eller också en biljett till nästa veckas tävling.
Bland förarna märktes ett rejält missnöje efter lördagen.
Det finns inte ord, anser Ryan Sullivan om underlaget och skakade på huvudet.
Det var helt omöjligt, jag kunde helt enkelt inte svänga, säger Peter Ljung som i sin GP-debut inte ens kom runt första sväng.