Rallycrossföraren Per Eklund kör SM på etanol och miljön mår bra.
Men i EM är det tvärstopp.
Där är det förbjudet med etanol, säger Eklund i telefon från Paris, på väg mot EM-säsongens första race i Portugal.
Det blir likadant i den svenska EM-deltävlingen i Höljes i sommar - Eklund och de andra måste ha bensin i tankarna och inte den miljövänligare varianten etanol.
Idén är rätt, säger Eklund till TT om miljöbränslet.
Inte bara för att motorerna inte smutsar ner så mycket. Etanol ger bättre klös i motorn också.
Vi kan nog ta ut 30-40 hästkrafter extra, säger Eklund.
Man blir både snabbare och renare, en kombination utan förlorare. Eklund och Saab har gjort sin etanolsatsning med sikte på SM. Att EM-starterna skulle behöva ske med bensinmotor visste han om i förväg.
I en del länder i Europa tror Per Eklund dock att han kan tävla på etanol om det inte handlar om EM.
England tror jag, kanske Frankrike, säger han.
I väntan på att regelverket ska komma i kapp gäller dock att han har två motorer - en för SM och en för resten av rallycrosserien.