För första gången på över 50 år ser det svenska VM-rallyt ut att få en segare som inte kommer från Sverige eller Finland.
-- Rallyt är åt helvete för mig, konstaterade Grönholm lakoniskt efter att ha slitit sig i mål utan servo och med ömmande armmuskler.
Han ledde rallyt efter två specialsträckor. När dagen var slut låg han sexa, 58,7 sekunder efter täten.
-- Skit, summerade Grönholm.
Mer fanns inte att säga.
Framför honom i resultatlistan efter första dagen ligger det bästa rallyvärlden har att erbjuda just nu: Markko Märtin, Estland, leder, följd av Sebastien Loeb, Frankrike, Petter Solberg, Norge, och Carlos Sainz, Spanien.
Att hela hopen skulle köra bort sig eller få fel på bilen är inte troligt. Någon av de fyra blir på söndag den förste som spräcker den svensk-finländska segersviten.
Märtin, Sainz och Loeb hade en fredag i Värmlandsskogarna som avlöpte utan större dramatik.
För den norske världsmästaren Petter Solberg var det nervigare. På andra specialsträckan snurrade norrmannen av, fick lägga i backen och ta sig upp på vägen igen.
-- Jag tappade nog 15--20 sekunder där, sade han.
Och så fanns ju fansen. Norrmännen. Hela nationen verkade ha tagit sig över gränsen.
-- Det är ju helt extremt, sade Petter och såg salig ut. Det är norska flaggor överallt. Jättestora flaggor.
Det var så att till och med världsmästare Solberg kom av sig.
-- Jag kom över ett krön och plötsligt var skogen alldeles full av flaggor, berättar han.
-- Det var så häftigt att jag blev stressad och tappade tid.
n Bäste svensk i rallyt är Daniel Carlsson på nionde plats.
-- Jag tycker jag har hittat rätt tempo i rallyt. Jean-Pierre Nicolas (en av Peugeots stallchefer) klappade om mig och tyckte det gick bra, berättar Daniel.
n Linköpingskillen Per-Arne Sääv, tävlande för Västra Östergötlands MK, gör sin tredje start i Svenska rallyt och sin första tävling någonsin i en fyrhjulsdriven bil.
Det har så här långt gått helt okej.
Sääv är 44:a totalt, drygt tolv minuter efter täten, och på runt 20:e plats i N 4-klassen.
-- Vi lär oss bilen för varje sträcka vi kör. Men vi har inte haft några tekniska missöden och inte besökt någon snödriva. Vi får vara nöjda, sa Sääv efter målgången i går kväll.
Underlaget?
-- Vägarna har hållit mycket bättre än vad jag trodde. Det är verkligen ett riktigt vinterrally.
Fortsättningen?
-- Det är långt kvar och det gäller att hitta en fart som håller i 40 mil. I dag var två av sträckorna drygt fem mil och det kräver full koncentration i en halvtimme. Det är man inte van vid i tävlingarna hemma.
Östgöte nummer två i rallyklassikern, Patrik Malteskog från Norrköping, återfinns på 32:a plats i sammandraget.
n Det var immigt inne i rallybilen, mobiltelefonen ringde och man hade precis kommit ut på vägen efter en specialsträcka. Då klev en polis ut framför den lite okoncentrerade Mattias Ekström.
-- Det här gick för fort, sade polisen. 63 km/tim på 50-väg.
-- Jag körde precis 200 km/tim inne i skogen, sade Ekström.
-- Det här var väl inte så farligt?
Men det var det. Polismannen var obeveklig.
-- På min mätare stod det 58, inte 63, och den är alldeles nykalibrerad, försökte Mattias Ekström.
n En helikopter med fyra norrmän ombord på väg till Hagfors för att se på Svenska rallyt störtade på fredagen i Uvån utanför Hagfors.
Blöta och starkt nedkylda tog de sig i land och fick hjälp av en familj som bor i ett hus intill.
Helikoptern gick igenom isen och sjönk.
Haveriet inträffade på morgonen vid Stjärnfors, drygt två kilometer väster om Hagfors.
SVT1 lördag kl 17.30
SVT1 söndag kl 21.45