LÄS MER: "Det har varit en magnifik runda"

LÄS MER: Augustsson: En av de bästa rundorna

LÄS MER: Calén: Nog dags att dra om banan

LÄS MER: Vi direktrapporterade från Vätternrundan

– Spänningen. Det är nog det som lockar mest med att vara här, säger Jocke Höglund, ansvarig för sambandscentralen tillsammans med kollegan Torgny Segerberg.

Det är en exklusiv titt vi får in i det mörka rummet. Solen ligger på mot de stora rutorna och man försöker stänga ute den värsta värmen genom att dra ner stora rullgardiner.

Någon grymtar om att gardinerna borde suttit på utsidan istället, där hade de gjort mer nytta.

Artikelbild

| Jocke Höglund är ansvarig i sambandscentralen under Vätternrundan. Härifrån styrs alla depåer, följebilar och annat som behövs för att klara av arrangemanget.

Värmen stiger och en telefon ringer oavbrutet.

– Sambandscentralen, svarar han som sitter där nu.

I normala fall är det här ett slutet rum, där bara den "innersta kretsen" i organisationen har tillträde. Känsliga personuppgifter kastas ut i luften när ambulans ska tillkallas vid nån krasch eller där annan information måste behandlas för att så snabbt och så rätt som möjligt ta hand om de deltagare i loppet som av nån anledning inte kommer till mål.

Vi får sitta med ett par timmar och tar plats längst bak i rummet. Jocke Höglund har just varit ute på banan för att rätta till en skyltning vid infarten till Motala.

– Det var en skylt som cyklisterna inte riktigt förstod så de blev snurrande i rondellen vid riksväg 50/Metallvägen. Men nu är det ordnat och ska fungera bättre.

Här i sambandscentralen löser man alla problem som uppstår.

– Det kan vara allt från att vi får in larm om ett hjärtstopp till att saften är slut på en depå, säger Jocke.

På ett antal dataskärmar kan man till exempel ha koll på alla följebilar i loppet. Ett 60-tal fordon som sakta rullar på banan för att ta hand om de cyklister som behöver hjälp.

Man blir snart varse att det är en otroligt stor apparat att dra runt ett sånt här arrangemang. Jocke slänger sig vant med uttryck som lösningsorienterad och minutoperativ.

– Kanske sitter i eftersom både jag och Torgny har ett förflutet inom försvarsmakten, säger han och ler. Men jag tror att det är en fördel, här krävs att det är klart och tydligt vad som gäller och man måste ta snabba beslut. Vi vet aldrig vilka problem som dyker upp och allt har sin egen lösning.

Sambandscentralen bemannas av Borens IK. Många som sitter här har liksom Jocke och Torgny lång erfarenhet och kommer tillbaka år efter år.

– Som jag sa, spänningen och känslan att vara mitt i händelsernas centrum är det som lockar. Och nu har vi blivit ett gäng som känner varandra väl och kan jobbet. Det underlättar mycket.

I en glipa under rullgardinen ser man hur stadsparken utanför fylls av allt fler cyklister som tagit sig i mål. Samtidigt rapporterar en av följebilarna att tre cyklister som varit inblandade i en krasch förts med ambulans till Ryhovs sjukhus i Jönköping.

Så här dags, när morgon snart blir förmiddag, har det varit en lugn runda.

– Natten var väldigt lugn. Det fina vädret underlättar givetvis, en regnig runda brukar det vara betydligt mer att göra.

Jocke berättar att man bland annat har ett nära samarbete med organisationen Motormännen vars uppdrag är att erbjuda de som av någon anledning hamnar på sjukhus transport därifrån.

– De har ett antal vägombudsbilar placerade runt sjön som vi sen skickar dit de behövs. Det är en service som vi vet är uppskattad och vi försöker alltid att göra det där lilla extra, så kanske en upplevelse som inte blev som deltagaren hade tänkt sig i alla fall blir lite ljusare.

Han berättar om en händelse redan under tidiga fredagskvällen.

– Det var en man som drog av sin ena hälsena här ute, innan start. Vi tog hand om hans cykel, skjutsade honom till akuten och såg till att han sen kom tillbaka till sin sovplats i en tågvagn som står nere på stationen. Han var jätteglad, trots allt, när han åkte härifrån och lovade att han skulle komma tillbaka nästa år.

Det är dags för nytt möte för Jocke att rusa på. Vi lämnar sambandscentralen samtidigt som telefonen ringer igen. Och så håller det på tills sista cyklist är i mål.