I 23 Ă„r jobbade Stefano Braghin med herrfotboll innan han kom i kontakt med damfotbollen. För lite över tvĂ„ Ă„r sedan fick han en förfrĂ„gan om att bli manager för Juventus nystartade seniorlag pĂ„ damsidan ââoch han antog utmaningen.
â Damerna Ă€r vĂ€ldigt dedikerade till att jobba hĂ„rt och har en stor passion. I Italien mĂ„ste en tjej kĂ€mpa hĂ„rt för att fĂ„ spela fotboll sĂ„ i slutet av dagen trĂ€nar och spelar de med en vĂ€ldigt stor passion nĂ€r de Ă€r hĂ€r. Det de har varit med om har gjort dem starkare och mer motiverade, förklarar Braghin.
Till en början fick Juventusmanagern sÀtta sig med ett tomt papper framför sig och bygga upp organisationen frÄn grunden. Han skulle hitta en trovÀrdig trÀnaruppsÀttning som hade blicken för damfotboll och Àven en trupp som skulle kunna leda Juventus i serie A. Resultatet blev en blandning av unga talangfulla italienska spelare och erfarna spelare med toppkvalité. De spelartyperna som saknades plockades in frÄn utlandet.
ââVi ville fĂ„ in andra erfarenheter, kvalitĂ©er och nĂ„gra som kunde vara ett gott exempel för vĂ„ra spelare. I andra lĂ€nder ute i Europa ligger de före oss och vĂ„ra spelare mĂ„ste lĂ€ra sig dĂ€r ifrĂ„n, förklarar Braghin.
à r 2015 bestÀmde det Italienska fotbollförbundet att alla herrlag som spelar i serie A var tvungna att skapa en flickverksamhet som innehöll lag för Äldrarna 12 Är och nerÄt. Det tvingade toppklubbarna att agera för att förÀndra och förbÀttra förutsÀttningarna för de tjejerna som vill spela fotboll. Tjejerna som gick in i organisationen vid starten Àr nu 16 Är och gÄr nu in i föreningarnas U19-lag. Drygt 150 unga spelare Àr nu aktiva i Juventus och Ätta-nio lag finns i akademin. Juventus köpte Àven upp licensen frÄn Cuneo Calcio Femminile som hade dÄlig ekonomi i den högstaligan för att ta över platsen och snabbt kunna bygga ett topplag. Resultatet nationellt: Juventus blev bÄde ligavinnare och cupvinnare 2019.
ââUefa och Fifa började se att intresset för damfotboll ökar. Förbundet förstod att internationellt börjar det bli vĂ€ldigt öppet och accepterat. Jag tror att de förstod att saker och ting förĂ€ndras och det enda sĂ€ttet att skapa en förĂ€ndring var att göra det obligatoriskt, annars hade ingen startat.. . Och det fungerade, sĂ€ger Braghin.
Ser klubben ett ökat vÀrde av att ha ett damlag?
ââJa. Supportarna som kommer och kollar pĂ„ damfotboll gör det mer Ă€n en gĂ„ng. Intresset ökar. Sedan Ă€r det ocksĂ„ fler unga tjejer som kan drömma om att vĂ€xa upp och fĂ„ spela för sin favoritklubb. Nu bygger vi upp ett intresse för den yngre generationen och Ă€ven sponsorer. Det blir mer och mer accepterat att unga tjejer i Italien fĂ„r spela fotboll.
Finansieringen dÄ? Hur ser den ut?
â Just nu Ă€r det helt och hĂ„llet en investering av klubben. Det finns ett par sponsorer och de flesta av mĂ€nnens sponsorer har ökat lite av sin sponsring pĂ„ grund av att vi har en damsida och att de fĂ„r synas omkring matcherna dĂ€r med. Men Ă€n sĂ„ lĂ€nge Ă€r det bara en stor investering frĂ„n klubbens sida Ă€n nĂ„got som de tjĂ€nar pengar pĂ„.
KÀnner ni att sponsorerna ser ett ökat vÀrde i att klubben har bÄde ett dam- och herrlag?
ââNya sponsorer tillkommer. Det Ă€r nĂ„gra företag som inte Ă€r intresserade av herrfotboll pĂ„ grund av att de inte kĂ€nner sig representerade dĂ€r. Deras produkter Ă€r annorlunda och nu öppnas ett nytt fönster för en ny marknad. DĂ€rför kan man prata med nya företag pĂ„ ett annat sĂ€tt.
Kollar man internationellt Àr dock den italienska damfotbollen fortfarande lÄngt efter. En av anledningarna Àr just att det inte Àr helt accepterat att tjejer spelar fotboll, vilket resulterar i fÄ utövare i förhÄllande till befolkning.
ââVi Ă€r ganska lĂ„ngt ifrĂ„n toppklubbarna i Europa. De startade sin resa för flera Ă„r sedan och Ă€r fem-sex Ă„r före oss. Men vi Ă€r en ambitiös klubb som har bra förutsĂ€ttningar med bra faciliteter och en bra organisation. Vi vet hur man vinner. Jag hoppas att vi kan ta oss dit. Men vi kan inte se det som ett mĂ„l inom de kommande Ă„ren. Vi Ă€r inte redo Ă€n, sĂ€ger Braghin.
Men ni har som lÄngsiktigt mÄl att konkurrera i Champions League?
ââJa, det mĂ„ste vi ha. En av anledningarna till att vi startade projektet Ă€r för att synas över hela vĂ€rlden. NĂ€r du Ă€r en klubb som vi pĂ„ herrsidan vill du lyckas Ă€ven pĂ„ damsidan. Vi kollar oss försiktigt runt pĂ„ klubbarna som har framgĂ„ngar, för inom tre-fyra Ă„r vill vi vara en av de viktigaste klubbarna i Europa Ă€ven för damerna. Men om vi Ă€r realistiska kan vi inte vakna upp i morgon och redan vara dĂ€r, trots att vi sĂ„klart vill ta oss dit sĂ„ snabbt som möjligt.
Under sĂ€songen 2019 jobbade Juventus aktivt för att lyfta fram sitt damlag i serie A. En av de mest vĂ€lkĂ€nda aktionerna var att de öppnade upp huvudarenan, Allianz Stadium, för seriefinalen mot Fiorentina. Det resulterade i 39 000 Ă„skĂ„dare ââen slutsĂ„ld arena.
ââDet var fantastiskt, men det mĂ„ste ske mer Ă€n en gĂ„ng. . .annars försvinner effekten inom nĂ„gon mĂ„nad. Ă andra sidan mĂ„ste andra klubbar och organisationer göra samma sak för annars jobbar vi i ensamhet. Vi mĂ„ste jobba mer ihop, sĂ€ger Braghin och fortsĂ€tter:
ââVi mĂ„ste Ă€ven skapa förutsĂ€ttningar för att förbĂ€ttra den tekniska och taktiska sidan hos spelarna med bra trĂ€nare. Nu för tiden Ă€r fortfarande de flesta trĂ€narna pĂ„ damsidan de som misslyckats pĂ„ herrsidan. Det Ă€r inte damerna förtjĂ€nt av.
En del dĂ€r dock Italien har kommit ett steg lĂ€ngre Ă€n större delen av Europa gĂ€ller tv-rĂ€ttigheter. PĂ„ kanalen Sky sport sĂ€nds en match frĂ„n damernas Serie Aâ klockan 12:30 varje söndag. Dessutom sĂ€nder de ocksĂ„ höjdpunkterna frĂ„n övriga matcher tvĂ„ gĂ„nger i veckan.
ââDet Ă€r ett viktigt fönster. Det Ă€r mĂ„nga mĂ€nniskor som följer det och matcherna produceras pĂ„ samma sĂ€tt som herrarnas. Det har gjort en stor skillnad och de som tittar lĂ€r kĂ€nna spelarna och frĂ„gar om autografer nĂ€r de möter dem pĂ„ gatan. SĂ€ndningarna har fĂ„tt fantastisk respons, sĂ€ger Braghin och fortsĂ€tter:
ââ Om vi framstĂ€ller det pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt, sĂ„ som det förtjĂ€nas, kommer folk att vara intresserade. För i det hĂ€r landet Ă€r fotboll en religion och inte en lek.