Kolla själva faktarutan härintill. Linköpings HC:s publiksnitt i Saab arena (och Cloetta center när det hette så) har varit som en halvdan aktiekurva. För att citera en gammal låttext av Thore Skogman: först så går det ner, så går det upp, så går det ner…
Fjolårets hemmasnitt på 5 701 åskådare i grundserien var det sämsta sedan arenan byggdes och nu är förhoppningen att få till ett nytt trendbrott. Det brukar bli så från säsong till säsong.
– Jag vet inte varför det ser ut på det sättet. Men publiksiffrorna är väldigt viktiga för oss. Det är de som driver mycket, säger Anders Mäki.
Vad är målet?
– Målet är att öka. Självklart. Men vi har inte gjort någon glädjebudget utan räknar med samma utfall när det gäller publikintäkter.
Försäljningen av säsongskort ligger på ungefär samma nivå som i fjol, medan det i skrivande stund tappats något på företagssidan. Trenden är att företag i stället väljer att satsa på enstaka matcher. Exempelvis ser hemmamötet med HV i november redan mycket populärt ut.
Torsdagar är bästa speldagen för företagsarrangemang, lördagar bäst för övrig publik. LHC spelar fortfarande förhållandevis få lördagsmatcher på hemmaplan, men har ändå ökat något (till sju matcher) jämfört med i fjol.
Å andra sidan spelas tolv helgmöten på bortaplan.
– Jag hade gärna sett några fler lördagsmatcher, men det är mycket att ta hänsyn till och många andra event som ska in i arenan. Det är samma sak för Malmö, Frölunda och i viss mån Djurgården. Det är lättare för exempelvis Skellefteå och Färjestad som äger sina arenor och kan bestämma när de vill spela, säger Mäki.
Den stora nyheten jämfört med förra säsongen i Saab arena är en ny och betydligt större jumbotron/mediakub som ska ge mer repriser och matchbilder från olika kameravinklar. SHL-klubben gjorde nyligen en stor publikundersökning och frågade bland annat varför folk går på färre matcher än tidigare. De flitigast använda svaren: det är bekvämare framför teven hemma och det är för dyra biljetter.
– Många har moderna tv-apparater som nästan pryder en hel vägg hemma. Vi har inte lyckats att utveckla upplevelsen i arenan i samma takt, säger Mäki.
SHL-hockeyn inleddes med fem matcher i helgen som gick och ytterligare två på tisdagen.
– Klart att man skulle vilja starta med en full omgång och hyfsad rytm från början. Nu blir det inte riktigt så. Den ursprungliga tanken var att börja som i morgon (läs idag), men med tanke på OS blev det så här.
Av tradition brukar LHC – och i stort sett samtliga övriga klubbar – ha svårt att locka publik under hösten.
– Helt nöjda är vi inte förrän det är slutsålt, men det kommer nog att bli en bra siffra mot Växjö. Folk köper sina biljetter senare och senare. Jag kan tänka mig att vi hamnar någonstans mellan 6 000 och 7 000, säger Anders Mäki.