Torsdagens SHL-match mellan Linköping och Oskarshamn avbröts efter en period på grund av ett hål i isen. Pema Partner har ansvar för arenans service och enligt företagets VD Henrik Virro är orsaken att det har kommit in vatten under reklamen som fått isen att stegra sig.
– Det är ju olyckligt att det skulle bli så här, säger han.
Redan för tre veckor sedan upptäcktes ett hål av liknande karaktär som åtgärdades av vaktmästare och sedan dess har det enligt driftchef Emma Halldin inte varit några problem med isen. Inte ens under besiktningen kvällen innan match kunde man med blotta ögat urskilja något hål.
– Det är ju svårt att veta vad vi kunde gjort annorlunda eftersom isen inte varit dålig innan, säger hon.
Pema Partner är ett företag som bland annat jobbar med arenaservice. På deras hemsida beskriver företaget att de jobbar för att hålla sina sportanläggningar i toppform.
– Det är vår vision att ha arenan i topptrim men vi ska inte kasta skit på våra medarbetare som verkligen gör allt för att isen ska vara bra, säger Henrik Virro.
Kommer ni kompensera klubbarna efter det som inträffat?
– Ja, vi har ett avtal med Linköpings kommun men mer än så kan jag inte säga just nu, säger Emma Halldin.
Trots det tar Pema händelsen på stort allvar och enligt Halldin kommer man i framtiden bli mer noggranna för att detta inte ska ske igen.
– Det är olyckligt att det har hänt, men vi kommer se över våra rutiner och bli bättre på att kolla isen innan.