– Det är svårt att räkna ut exakt och vi tittar inte på match för match på det sättet. Men med ett publiksnitt på runt hundra åskådare och kostnader för hyra, domare och annat kan jag tänka mig att det handlar om 20 000–30 000 kronor minus, säger ordföranden Roger Ekström.
Per match?
– Ja.
Publikligan i SDHL-hockeyn är ingen rolig läsning. Snittet ligger på 125 besökare per match, med Luleå som överlägset bäst (391) och Göteborg som sämst (38). LHC hamnar i mitten med 100 åskådare hittills i höst. Ungefär så har det sett ut i grundserien under många år med ett rejält lyft i slutspelet. Inte minst i Linköping.
Roger Ekström är förstås medveten om siffrorna:
– Att attrahera publiken är en av våra stora utmaningar. Kanske den allra största. Att som nu satsa på en publikmatch där företag är med och bjuder på fri entré kan vara ett sätt att skapa intresse.
Vad kan ni göra mer?
– Det vi upplever och hör från andra är att det till mycket stor del är en annan publik än den som går på SHL. Vi behöver få ungdomslag att komma hit, vi behöver attrahera studenter och andra än dem som vanligtvis ser på ishockey. Sen hade man ju kunnat önska att vi haft tolv jämna lag i SDHL. Nu är Malmö, Skellefteå, Färjestad och Frölunda på gång och det är bra.
Om 100 åskådare är snittet nu – vad är ett realistiskt mål?
– Vi har inte pratat om på det sättet, men man får ta det steg för steg. Säg att vi inom några år kan ha siktet på 500. Till att börja med, säger Roger Ekström.