Aldrig tidigare har LHC haft så få åskådare i SHL-hockeyn i Saab arena (eller Cloetta center) som den här säsongen. 5 750 åskådare per match är nästan tusen sämre än snittet från i fjol.
Correns krönika från i lördags om att Saab arena är för stor för LHC:s bästa och att för lite publik är det mest allvarliga hotet mot mer publik startade en het debatt på corren.se.
Engagemang
Anders Mäki säger att han läst allt.
– Fantastiskt kul med engagemanget. Det svåra är att det inte finns en saliggörande detalj som löser allt. Jag kan tänka mig att det är 15–20 delar som ger helheten, säger han.
Så vad gör ni?
– Vi håller på att forma en arbetsgrupp som ska syssla med de här frågorna. Vi suger åt oss och läser allt som skrivs. Den stora utmaningen är att hitta saker som gör att folk känner att de missar för mycket om de inte kommer till arenan. Nu slänger många in en tvätt i tvättstugan innan de går och sätter sig i tv-soffan där sändningarna håller högsta klass, säger Mäki.
Köper tidigt
Samtidigt som publiksiffrorna minskat har SHL-klubben upplevt en annan tydlig trend. Åskådarna köper sina biljetter allt senare, vilket i sin tur gör det svårare att sätta in eventuella kampanjer när så behövs.
– En tanke till nästa säsong är att sänka priserna för de som köper sina biljetter tidigt, säger Mäki.
Kan det överhuvudtaget bli tal om billigare biljetter?
– Prissättningen är något vi tittar på. Absolut. Men skulle vi dumpa priserna med hälften måste vi ta in dubbelt så mycket folk och det går ju inte. Pengarna är naturligtvis en del. Men lika mycket handlar om tid. Att spara människor tid. Behöver de ha något att äta innan de går på hockey måste vi kunna erbjuda det.
Konkurrens
Anders Mäki tror även att Vita Hästens allsvenska succé och det ökade ishockeyintresset fyra mil bort påverkat publiksiffrorna i Linköping.
– Jag kan tänka mig att några hundra av dem från Norrköping, Finspång, Valdemarsvik och vad det kan vara som tidigare åkt hit nu väljer Himmelstalundshallen i stället. Snittet där har gått upp med 2 000, säger han.
Kan det vara så att Linköpingspubliken blivit allt mer kräsen?
– Idrotten har blivit bättre och kraven sätts så klart efter det. Jag tror ändå att vi håller på att bygga upp en annan och starkare idrottskultur. Vi måste göra det. Det är en process som pågår och som tar tid att genomföra.
HV och Jönköping har inte sådana här problem.
– Nej, de har gjort det bra, har en längre historik och har verkligen fått med sig bygden. Mycket möjligt att där också finns en annorlunda mentalitet i staden och regionen. En annan förklaring är att HV säljer 4 000 säsongskort, vi når bara upp till 2 500.
Många tycker att det är för mycket reklam.
– Vi har minskat reklamen för att få till annat på mediakuben som höjer matchupplevelsen i arenan. Men där finns mycket mer att göra.