KÄgered passerade drömgrÀns

Mikael KÄgered har kÀmpat lÀnge för att komma under 4 sekunder i Top Fuel. Under söndagen hÀnde det.

Mikael KÄgered har kÀmpat lÀnge för att nÄ under fyra sekunder i Top Fuel. Nu har han gjort det, i kvartsfinalen i Tierp Äkte han pÄ 3,952.

Mikael KÄgered har kÀmpat lÀnge för att nÄ under fyra sekunder i Top Fuel. Nu har han gjort det, i kvartsfinalen i Tierp Äkte han pÄ 3,952.

Foto: Peter Calén

DRAGRACING2017-06-18 15:18

– KĂ€mpat och kĂ€mpat. Jag vet inte, den hĂ€r sporten handlar om att vinna tĂ€vlingar och Ă€n sĂ„ lĂ€nge har vi inte vunnit nĂ„t, sa han efter kvartsfinalen nĂ€r den magiska grĂ€nsen passerades.

Hans nya personliga rekord lyder 3,952 och det var som sagt första gÄngen han var under 4 sekunder pÄ 300 meter.

– Men visst, det Ă€r skönt att ha det gjort, sa han och log. Jag tror att jag har fem eller sex repor pĂ„ 4,0, sĂ„ det har givetvis retat mig lite.

Nu blev tÀvlingen inte lÀngre Àn en semifinal. KÄgered hade fördelen av val av bana och valde den vÀnstra.

– Jag ville faktiskt byta precis före semifinalen för jag sĂ„g att Stig (Neergard, dansken) som körde precis innan hade bekymmer i den banan. Men min teamchef tyckte att vi skulle vara kvar.

Men det blev inte bra. Direkt efter start fick KÄgered kraftiga dÀcksvibrationer och valde att slÄ av.

– Det Ă€r som det Ă€r. Nu kĂ€nner vi i alla fall att vi har hittat rĂ€tt med vĂ„ra nya grejer. Vi hade problem i England i första tĂ€vlingen och vi har haft problem de första reporna hĂ€r. Men nu Ă€r vi med, nu kĂ€nner vi att vi kan slĂ„ vem som helst och vinna tĂ€vlingar framöver.

För Stefan Gunnarsson frÄn Mantorp, som Äkte till Tierp för att sikta mot Europarekordet pÄ 3,87, sÄ blev det en helg som inte alls gick hans vÀg.

Ni som lÀste reportaget vi gjorde inför tÀvlingarna, minns hur han kÀmpat med att fÄ hem nya delar till bilen frÄn USA. Tanken var att de skulle dyka upp i fredags, med en privat transport frÄn hamnen i SödertÀlje.

– SĂ„ blev det inte. Det strulade i tullen sĂ„ han som skulle hĂ€mta grejerna fick inte ut dem.

Han suckade.

– Men det Ă€r sĂ„ det Ă€r i den hĂ€r sporten. Det Ă€r mĂ„nga smĂ„ detaljer som ska klaffa och ibland, eller rĂ€tt sĂ„ ofta, gör de inte det.

Teamet hade bara en komplett motor med sig, men gjorde ÀndÄ an bra insats i kvartsfinalen mot Duncan Micallef. Men bilen höll inte hela vÀgen.

– Jag hade honom en bra bit in i racet men dĂ„ gick kompressorremmen av.

SÄ med det var den dagen förstörd och Stefan funderar nu pÄ om man ska Äka till nÀsta deltÀvling i Finland om tvÄ veckor eller inte.

– Vi fĂ„r ta ett beslut under början av veckan. FĂ„r vi inte ut vĂ„ra grejer sĂ„ gĂ„r det absolut inte.

Jonny Lagg frÄn Boxholm, som till den hÀr sÀsongen fÄtt betydligt fler motstÄndare nÀr man slagit ihop tvÄ klasser till en, hade en kÀmpig helg men fick till slut till det i kvartsfinalen och satte sÄ lÄngt helgens bÀsta tid.

Han gick vidare till semifinal men blev dÀr utslagen med vÀldigt liten marginal.

– Vi har letat och letat efter rĂ€tt instĂ€llningar och inte riktigt fĂ„tt till det som vi vill ha det. Men vi ger inte upp.

EM dragracing

Top Fuel: Mikael KÄgered, Linköping, utslagen i semifinal. Stefan Gunnarsson, Mantorp, utslagen i kvartsfinal.

Top Methanol: Jonny Lagg, Boxholm, utslagen i semifinal.

Pro Stock: Jimmy Ålund, Norrköping, utslagen i kvartsfinal.

Pro Modified: Jimmy Ålund, Norrköping, utslagen i semifinal (ej till start).

EM-kalendern:

29/6-2/7 Alastro, Finland

18-20/8 Hockenheim, Tyskland

24-27/8 Tierp, Sverige

7-10/9 Santa Pod, England

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!