– Det kanske inte är en perfekt situation, men jag känner mig sugen på det nya i STCC och vill vara med från början.

Kågered har tidigare varit verksam som teamägare, men då i klassen V8 Thunder cars.

Det projektet läggs nu ner och istället kommer han att satsa på två bilar i kungaklassen STCC.

Artikelbild

| Förutom att vara teamägare i STCC kommer Mikael Kågered försöka ta hem EM-guldet i Top Fuel.

– Vi fick ett väldigt bra tillfälle och valde att ta det. Och jag tror som sagt på det nya reglementet, det är ett steg tillbaka till grunden för den här typen av racing och närmare den typen av bilar som gjorde STCC så stort.

Han har köpt in två stycken Volkswagen Golf GTI TCR och förarna blir Andreas Ahlberg från Krylbo och Peter Möller från Linköping.

Ahlberg har tidigare kört en hel säsong i STCC, 2012, när han deltog i alla 16 race med en sjundeplats som bäst. Under de senaste säsongerna har han kört för Mikael Kågered i V 8 Thunder cars där han 2016 slutade på sjätte plats.

Peter Möller tillhörde också V 8-teamet i fjol och hamnade på 15:e plats i tabellen.

– Vad vår målsättning blir? För mig finns inget annat än att vinna, annars finns ingen anledning att ställa upp.

Att vinna är också hans förhoppning när det gäller kommande säsong i dragracingens EM-serie. Han funderade länge på om han skulle satsa vidare eller lägga av efter fjolårets bronsplats.

– Jag ska ta tillbaka titeln. Sen får vi se hur det blir efter det, säger han.

Det blir därmed en hektisk säsong där han får agera förare och teamchef om vartannat.

– Det kanske inte är en optimal situation, men jag har bra team runt båda bilarna och det hjälper mycket. Sen är det bara en helg som det krockar, då kör STCC på Solvalla och dragracingen i Tierp. Men det har jag en lösning på, för om jag kvalar in på fredagen i Tierp behöver jag inte vara där på lördagen, då kan jag åka ner till racen på Solvalla.