– Jag är nöjd med premiären, absolut.

Det blev nämligen en andraplats i engelska Santa Pod. Ett bra resultat, som dock kunde varit ännu bättre.

För i finalen mot danske Stig Neergard fick Kågered en bra start, ledde vid första tidsangivelsen efter 60 fot (18 meter) men tvingades sen slå av motorn och rulla sakta i mål.

Neergard slog också av motorn, men några tiondelar senare och kunde därför rulla först över mållinjen och ta segern.

Kågered förklarar vad som hände:

– Vi fick så kraftiga däcksvibrationer att det inte fanns något annat val än att slå av. Vi hade faktiskt det problemet större delen av helgen, men trodde att vi hade fått i ordning på det till finalen.

När det blir så kraftiga vibrationer tar också föraren rätt mycket stryk fysiskt.

– Jag är blåslagen överallt och kan ärligt talat knappt röra mig just nu, är väldigt öm i ryggen. Det är tur att det är några veckor till nästa tävling så att kroppen får en chans att läka ihop.

En finalplats var dock över förväntan, främst med tanke på ett ganska svagt kval.

– Sjua var inte vad vi hade hoppats på, men det gjorde att vi fick möta en av favoriterna redan i första rundan, finskan Anita Mäkelä. Och där lyckades vi slå ut henne, vilket var väldigt bra med tanke på fortsättningen av säsongen.

I samma klass som Kågered, Top Fuel, blev Stefan Gunnarsson från Mantorp utslagen i kvartsfinal.

Det blev två östgötasegrar i andra klasser i EM-premiären. Jimmy Ålund från Norrköping vann finalen i Pro Stock mot en annan svensk, Thomas Lindström. Och i Top Methanol Dragster kunde Jonny Lagg från Boxholm vinna finalen efter att motståndaren Chris Polidano tvingats ge upp innan start.

Men Lagg tog det inte alls lugnt i finalen, trots att segern redan var klar. Han satsade för fullt och satte personbästa både i tid och fart med 5,4257 sekunder och en hastighet av 443 km/h.

Nästa deltävling i EM går i Tierp i mitten av juni.