Svenska rallyt
1. Marcus Grönholm
2. Tommi Mäkinen
3. Richard Burns
Grönholm var överlägsen utan att behöva bita ihop och småchansa för hinna med.
Tredje segern i Sverige kom utan att Grönholm hamnade i några som helst bekymmer. Han var nästan tröttsamt överlägsen.
Konkurrenterna hade det värre.
Tommi Mäkinen, Finland, fyrfaldig världsmästare och för bara några år sedan lika orubbligt segersäker som Grönholm är nu, jobbade hårt med sin Su-baru.
På femtonde och sextonde sträckorna chansade Mäkinen med däckvalet. "Ett hemligt vapen" skojade han före start.
Tvåan Mäkinen ville så gärna vinna än en gång. Nu valde han däck för snö snarare än is och så blev det fel i alla fall, trots alla ispiloter och andra som specialstuderar sträckorna i förväg.
- Jag trodde det skulle vara mer snö på vägen än vad det var, medgav Mäkinen efteråt.
Till råga på allt fick han motorstopp.
Och att Grönholm plötsligt kände fjärilar i magen på allra sista sträckan gjorde inte så mycket.
- Där körde jag obegripligt fegt, tyckte Grönholm.
Att han skulle vinna begrep han redan på lördagen. Det gällde "bara" att hålla sig på vägen.
De år Grönholm vinner Svenska rallyt brukar han också världsmästare.
Kan du vårda sviten?
- Inte mig emot, men det är tolv rallyn kvar.
Petter Solberg, världens snabbaste gutt, plockade med bilen i två dagar i en förtvivlad jakt på att hitta rätta känslan.
På söndagen fick han sin aha-upplevelse - Solberg behövde mjukare uppbyggda däck än stallkompisen Mäkinen.
- De här skulle jag haft i fredags, sa Solberg som nu blev sexa men hyllades som en seg-rare av de norska fansen i depån i Hagfors.
För den nya generationen förare, de som tillsammans med Solberg ska ta över efter Sainz, Mäkinen, Grönholm och de andra, gick tävlingen i Sverige sisådär.
Sebastien Loeb, fransmannen som vann Monte Carlo-rallyt, harvade i nysnö första dagen när han hade startnummer ett och hann sedan aldrig i kapp. Men på ett par av sträckorna under söndagen var han gnistrande snabb och blev till slut sjua.
Markko Märtin, Estland, Fords fynd, kom fyra och tyckte det var en besvikelse.
Svenskarna då?
TT ringde Thomas Rådström, f d Citroen, när den finländska dominansen i tävlingen kändes för svår. Något nytt i kontraktsväg, månne?
- Nej, inget konkret, sade Rådström hemma från Vännäs.
Han var lika billös nu som tidigare.
I grupp N var det däremot helsvenskt. Där vann Kenneth Bäcklund sedan Stig Olov Walfridsson fått motorpaj på näst sista sträckan i ledningen.
- Jag vet precis hur bittert det känns, säger Bäcklund. Jag har missat två SM-guld på det sättet.
Tvåa i grupp N-VM var Mattias Ekström, racerföraren.