Med ett personbästa i grand prix och ett andra raka lagbrons kan Kittel lägga dagarna i Kralingse Bos i facket för positiva tävlingsminnen.

Elfteplatsen i torsdagens special var inte i linje med ekipagets kapacitet, men individuellt får han en chans till – i lördagens kür, det fria programmet.

Framtidsinvestering

Det sista framträdandet i EM ser han mycket som en framtidsinvestering i samarbetet med stoet Well Done.

Jag ska försöka rida väldigt lugnt och metodiskt. Man ska inte ge upp, men jag hade behövt rida felfritt (i specialen) för att riktigt ha chans på medalj.
Man måste rannsaka sig själv. Det jag ska göra i küren är en felfri, fin, mjuk runda med tänk på Tokyo. Det är mitt mål. Jag vill ge henne en bra upplevelse för att tänka framåt mot nästa år då vi förhoppningsvis ska vara med och slåss om något roligt.

Det nya programmet skiljer sig en hel del från det tidigare.

Det är en komponist i USA som har gjort musiken åt mig. Det är lite annorlunda mot vad jag brukar ha: rockigt, poppigt. Men hon är väldigt känslig. Jag red till burlesk tidigare och den var väldigt cool men det blev för mycket för henne och hon blev spänd.

Musik från skräckfilm

Vi har tagit ned musiken och gjort den väldigt suggestiv, säger Kittel och avslöjar en av specialeffekterna i piaffen.
Lyssnar man noga, hör man en vinsch. Den är hämtat från filmen Saw.

TT: Tänker du bjuda på en skräckupplevelse?

Haha, det får jag verkligen hoppas att det inte blir. Det är väldigt mjuk musik för henne, för hon har så mycket tryck i sig som det är och jag måste ta bort lite i musiken. Jag kan säga det rakt ut att jag har tagit lite av Cosmos (rids av konkurrenten Sönke Rothenberger) kür som inspiration. Jag tycker den är väldigt fin.

Kittel satsar högt. Svårighetsgraden är 10 och knepigare kan inte ett program bli. Men lyckas han blir det bingo.

Det är det svåraste man kan ha.

Blandad framgång hittills

Ekipaget har bara ridit programmet några gånger och därför blir lördagens framträdande extra intressant.

Hur reagerar domarna?

Genom att visa programmet redan nu vill han vänja det skrået, samtidigt som han och Well Done får ett kvitto på om kompositionen passar dem på mästerskapsnivå.

Helt ärligt har det varit blandad succé hittills. Hon är fortfarande väldigt känslig för musiken och jag har absolut ingen aning om hur det ska gå.

I det fria programmet får Kittel sällskap av Juliette Ramel på Buriel och Therese Nilshagen på Dante.