Vi pĂ„ sportredaktionen för statistik pĂ„ vĂ„rt jobb och försöker att göra mer av det som ni lĂ€sare intresserar er av. Vi försöker alltid ha dina önskemĂ„l i Âfokus, men vill sĂ„klart Ă€ven ge utrymme för mindre sporter â dock i en mindre utstrĂ€ckning. Vi skriver och gör reportage om bĂ„de dam- och herrhockeyn men med större fokus pĂ„ herrarna eftersom det Ă€r det som har störst efterfrĂ„gan.
PÄ LHC:s premiÀrmatch i SDHL mot tippade topprivalen LuleÄ var det 133 betalande ÄskÄdare pÄ lÀktaren. I förra sÀsongens första hemmamatch för herrarna i SHL var det 5 620 pÄ plats i Saab arena. Jag tycker verkligen att damerna förtjÀnar mer publik Àn vad de har, men tyvÀrr Àr det nÄgot som gör att den stora publiken inte tar sig dit. Jag förstÄr ÀndÄ argumentet att ju mer mediebevakning och publicitet man fÄr, ju mer publik kommer. Men nÄgonstans mÄste ocksÄ den första kraften komma frÄn föreningen sjÀlv och SDHL:s organisation.
Hur ska dĂ„ damhockeyn ta stora kliv framĂ„t i en snabbare takt?Jag började fundera pĂ„ vad det Ă€r som gör att herrhockeyn drar sĂ„ mycket mer folk Ă€n vad damernas gör. Först och frĂ€mst Ă€r det vĂ€l för att sport intresserar flest mĂ€n och mĂ€n vĂ€ljer att stötta mĂ€n. Jag har nog aldrig hört ett tjejgĂ€ng sĂ€ga: âVi ska dra och kolla pĂ„ LHC-damerna möta LuleĂ„ och sen ta ett glas vin efter matchen tillsammansâ. Det har dock dragit in nĂ„gon slags feminist- och jĂ€mstĂ€lldhetsvĂ„g dĂ€r tjejer skaffar tröjor dĂ€r det stĂ„r budskap som âgirls unitedâ eller âgirls supporting girlsâ. Men jag har aldrig sett dessa tjejer betala för att gĂ„ och se en damhockeymatch sjĂ€lva. TĂ€nk vad mycket publik det skulle vara om Âvarenda tjej som Ă€ger en av dessa Âtröjor skulle komma pĂ„ matcherna.
Kan inte alla kvinnor som lĂ€ser denna krönika i alla fall en gĂ„ng under denna sĂ€song tvinga med kompisgĂ€nget eller sin pojk- eller flickvĂ€n för att se LHC:s damer spela hockey? Redan dĂ€r har du bidragit till ett mer jĂ€mstĂ€llt samhĂ€lle. Ni mĂ€n fĂ„r sĂ„klart dra med er era pojk- eller flickvĂ€nner ocksĂ„. Men nĂ„gonstans ser jag det största problemet i att tjejer inte Âstöttar tjejer.
NÀr betalande publik kommer och visar intresse ökar ocksÄ bevakningen frÄn kommersiell medias sida. I min drömvÀrld börjar sedan större företag se marknadsvÀrdet i en damhockeyspelare. IstÀllet för att osunda ideal visas upp pÄ modesidorna kanske en LHC-stjÀrna Àr med i reklamen istÀllet. Sundare ideal skapas och den sportiga och idrottande hockeykvinnan fÄr den publicitet hon förtjÀnar.
Jag tycker Ă€ndĂ„ att damhockeyn Ă€r pĂ„ god vĂ€g. Det börjar skapas jippon omkring hockeyn som till exempel rekordmatcher samtidigt som SVT börjat sĂ€nda nĂ„gra av matcherna. Jag har Ă€ven fĂ„tt en kĂ€nsla av att mĂ„nga börjar förstĂ„ hur mycket tjejerna sliter för att kunna hĂ„lla pĂ„ med sporten de Ă€lskar. Jag vill samtidigt inte lĂ„ta det gĂ„ sĂ„ lĂ„ng tid som 10â15 Ă„r innan en damspelare ska kunna leva pĂ„ hockeyn. Jag vill sluta höra snacket om att det behövs en förĂ€ndring och istĂ€llet fĂ„ se förĂ€ndringen ske.
Med det sagt uppmanar jag dig dĂ€rför till en enda sak efter att du lĂ€st denna krönika. Kolla upp nĂ€r nĂ€sta hemmamatch för LHC:s damer Ă€r och gĂ„ dit â sĂ„ tar vi ett steg i rĂ€tt riktning pĂ„ direkten. Till slut kanske du sitter dĂ€r och Ă€r nöjd med en SDHL-bilaga i handen som Ă€r skapad av oss. Cirkeln Ă€r sluten.