FramstÀll inte Jonsson som en sÀljare

Jag har kritiserat den dÄliga kommunikationen tidigare, nu gör jag det igen. SkÀrpning LHC . . .

Krönikören gillar inte hur Linköping HC sköter sin kommunikation utÄt.

Krönikören gillar inte hur Linköping HC sköter sin kommunikation utÄt.

Foto: Mikael Svensson

KRÖNIKA2018-04-25 20:27

Efter att jag trĂ€ffat LHC:s klubbdirektör Anders MĂ€ki och general managern Fredrik Emvall hade jag en ganska bra kĂ€nsla. Det kĂ€ndes som att de hade kontroll pĂ„ vad de gör och försöker jobba pĂ„ utan att bli pĂ„verkade av omgivningen. Jag sjĂ€lv och andra har kritiserat dem negativt och jag lĂ€t dem svara och förklara sig. Mycket av kritiken frĂ„n min sida handlar om att de Ă€r dĂ„liga pĂ„ att kommunicera utĂ„t. Det har ocksĂ„ gjort att rykten eskalerat pĂ„ sociala medier. Enligt dem sjĂ€lva vill de att kommunikationen ska förmedlas frĂ„n deras egna kanaler – det betyder alltsĂ„ att de inte vill svara pĂ„ kritik i till exempel öppna supporterforum. Det Ă€r vĂ€l ganska smart och förstĂ„ligt. Men det gĂ€ller att vĂ„ga försvara och förklara sig kontinuerligt för att falska rykten inte ska eskalera ytterligare – speciellt med de vindar som blĂ„ser runt LHC just nu.

LÄS MER: SĂ„ ska LHC bli bĂ€st i Sverige

Det Ă€r inte bara MĂ€ki och Emvall som Ă€r dĂ„liga pĂ„ att kommunicera utĂ„t. Jag blev lite extra mörkrĂ€dd nĂ€r jag nĂ„gra dagar efter intervjun klickade mig in pĂ„ LHC:s hemsida och fick se en artikel. Rubriken löd: ”En personlig hĂ€lsning frĂ„n LHC:s nya huvudtrĂ€nare Tommy Jonsson”. SĂ„klart tror jag att det Ă€r en text frĂ„n just Tommy Jonsson om hans tankar och förvĂ€ntningar i och omkring det nya uppdraget hos LHC.

Men nej.

IstĂ€llet avslutas texten med meningarna: ”Om du köper ditt sĂ€songskort fram till och med den 1:e maj sĂ„ sparar du upp till 43 procent pĂ„ lösbiljettspriset. SĂ„ Ă€ven om du bara tĂ€nker gĂ„ pĂ„ 60 procent av hemmamatcher sĂ„ sparar du pengar! Du fĂ„r ocksĂ„ ta del av de mĂ„nga nya förmĂ„ner som erbjuds exklusivt till sĂ€songskortsinnehavare”. Det första som kommunicerades ut av den nya trĂ€naren var alltsĂ„ ren och skĂ€r reklam. Är det pĂ„ riktigt nĂ„gon pĂ„ LHC:s kontor som tror att varumĂ€rket stĂ€rks av detta?
Suck.

LÄS MER: Efter mörka tiden: "MĂ„r vĂ€ldigt bra"

För att lyckas bli "Sverige bĂ€sta lag Ă„r 2023" Ă€r den hĂ€r kommunikationen ohĂ„llbar. Det gĂ„r inte att framstĂ€lla Tommy Jonsson som en sĂ€ljare det första man gör och skriva ut nĂ„got som Ă€r opersonligt som personligt. SĂ„klart vill man sĂ€lja – men det ska ligga undermedvetet och inte tryckas upp i ansiktet pĂ„ den som ska gĂ„ pĂ„ hockeyn.

Nej, jag blir mer och mer sÀker pÄ att LHC behöver fÄ in sin nya marknadschef sÄ fort som möjligt innan fler övertramp sker. Det behövs en person som har studerat kommunikation eller har mycket erfarenhet inom det som kan godkÀnna och granska allting som ska publiceras i LHC:s kanaler. Nu har det varit för mycket enkla kommunikationsmissar i rad som stjÀlper mer Àn hjÀlper.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!