Publiksiffrorna i Saab arena under LHC:s matcher har inte direkt slagit några rekord i år. I alla fall inte åt det positiva hållet. Och jag tycker fortfarande den största anledningen är alldeles för dyra biljettkostnader. Visst, LHC gjorde en billigare lösning inför matchen mot Rögle och fick dit 4895 åskådare, men med ordinarie pris kostar det mellan 250 och 350 kronor att gå på hockeyn. Om jag tar med mig fem av mina vänner får jag betala 165 kronor per person i ett paketpris. En familj med fyra personer får betala 149 kronor per person - där måste också två personer vara under 18 år. Men det är fortfarande för dyrt. Om jag går på hockey brukar jag ha med mig en eller två personer i sällskapet, vilket gör att ingen av biljettlösningarna passar mig ändå. En bra plats i Saab arena borde ligga omkring 130 kronor. Det skulle göra att man spontant skulle kunna gå och titta på hockey under serielunken istället för att ta det bekväma alternativet framför TV:n.
Men, jag tycker också att arrangemanget som sker omkring matcherna är för dåligt. Samtidigt är jag dock en av de som tycker att jippon som stör själva ishockeyn inte ska vara där. När jag väl är inne i arenan är det den som ska stå i centrum (visst, någon kisscam går väl ann och ett pulshöjande intro är ett måste, men det finns för sig inte heller just nu). Men sen får hur mycket aktiviteter som helst ske i foajén innan matchen, det stör inte mig. Här kommer därför ett perfekt förslag till LHC och alla företag som betalar för att synas omkring LHC. Det kommer ge ett mervärde för publiken men även för LHC själva.
Tänk såhär. Du kommer in i foajén innan matchen. Du känner doften av popcorn och hör det där härliga surret av människor omkring dig. Till vänster står den nya pysselbutiken i stan och har en monter uppställd. I vanliga fall hade du gått förbi. Men i dag får alla barn en gratis ansiktsmålning där de kan få se ut som ett riktigt LHC-lejon. Kul va? Barnen är överlyckliga och även du som förälder. Rakt fram står en bilfirma. De har hyrt in gamla LHC-profiler som du kan tävla mot i rundpingis. Samtidigt lottar firman ut en åktur i säsongens nya vrålåk. Fantastiskt.
Längre in ser du flyttfirman med det fyndiga namnet. De håller i skapandet av egna hejarramsor. I samarbete med White lions kommer de tre bästa bidragen sjungas under resten av säsongen.
Vet du vad det bästa är... Är du endast där för att se hockeymatchen och tycker allting i foajén är hemskt, är det bara att gå förbi. Men för resterande är detta kvällens höjdpunkt. Och kanske, kanske var de där 350 kronorna värda att betala trots allt.