De senaste veckorna har det florerat många rykten kring vart det här mästerskapet ska ta vägen. När ska den nuvarande biltypen bytas ut och vad blir det istället?
Jag skulle sätta mina pengar på det som kallas TCR, en biltyp som är betydligt mer lika ”vanliga” bilar och därmed en tillbakagång till det som STCC en gång var.
Och det är nog lika bra att det sker så snabbt som möjligt, för det STCC nu bjuder på är inte särskilt lockande för någon.
De som styr det här skeppet ska vara glada att Janne ”Flash” Nilsson fick ett sug att komma tillbaka till sporten och letade fram tre bilar med duktiga förare i sista sekunden. Nu är det tio bilar i fältet, utan honom hade det varit sju...
I går var det dessutom mycket snack om alla möjliga regelvidrigheter, som att flera bilar inte gått i vindtunnel och därmed skulle bestraffats. Volvos teamchef ska tydligen gått runt och samlat underskrifter från andra förare för att överklaga ett beslut om straffvikter.
Och så har vissa fått träna inför tävlingen, medan andra inte fått det. Något som, förstås, irriterat de som inte fick det.
Men det är små problem jämfört med att STCC i sin nuvarande form lockar alldeles för lite publik, förare, team och sponsorer.
Just nu handlar det bara om att överleva säsongen.