Sporten har träffat duon som servar laget praktiskt och som materialförvaltare också är en sorts mentala coacher i vardagen.

– Spelarna och ledarna ska inte behöva tänka på något. Det ska inte finnas något att gnälla på, vi fixar, säger Ulf Söderström.

– Vi fungerar som bollplank. De kommer alltid och frågar om saker, säger Peter Casparsson.

Ulf Söderström från Hofors blev svensk mästare med Färjestad 2002. Men under nio säsonger i LHC hann han också uppleva stora saker. Som första uppgången till elitserien 1999 och första SM-finalen för klubben 2007.

– Jag är glad att jag fick vara med där i mitten av 90-talet och bygga upp en ny träningsanda i Linköping, vi började träna så som laget tränar nu, säger Uffe.

Peter Casparsson gjorde sju år i LHC-tröjan, från kvalsegersäsongen 1998/1999 och sju år framåt. Två gånger tog han LHC till elitserien.

– Det var upp och ned, minns Peter och ler.

Artikelbild

| Borrmaskin och symaskin är två av apparaterna som materialförvaltare Casparsson och Söderström behöver hantera. Sliprummet är LHC:s innersta och heligaste.

Söderström och Casparsson var lagkamrater på isen och är en sammansvetsad duo även som serviceteam i LHC:s omklädningsrum och bås. Nu är de inne på sjunde året tillsammans efter att ha tagit över efter legendariske Peter "Slaka" Andersson.

– Jag tror att det är en fördel att vi också har spelat, att vi har koll. Jag kommer ihåg att Slaka var med bredvid oss en bortamatch och en hemmamatch, sedan var det bara att köra, då släppte han oss, säger Peter.

Artikelbild

| Peter Casparsson och Ulf Söderström är två av de viktigaste pjäserna i lagbygget i Linköpings HC. Bra service från materialförvaltarna lägger grunden för bra prestationer och i förlängningen segrar.

– Slaka var ju i LHC i 25 år, alltid snäll och trevlig och pedagogisk. Han lärde upp oss, säger Ulf.

Just lugn känns som nyckelordet för en materialförvaltare, att inte stressa upp sig. För det kan vara minutpress och hetsigt även för serviceteamet.

Senast mot Luleå fick exempelvis Nick Sörensens utrustning lagas i en paus, ett armbågsskydd behövde sys, och det blev klart bara någon minut innan matchen blåstes i gång igen.

– I stridens hetta kan det bli lite gapigt och skrikigt, det är lite speciellt när spelarna går in i tävlingsmomentet. Då är det viktigt att vi är lugna och kan jobba snabbt, att vi inte skapar ytterligare hets, säger Ulf Söderström som berömmer sin kollega Casparsson för lugnet i stressiga situationer.

Serviceteamet sitter i nedre halvan av dubbeldeckarbussen på bortamatcher, tillsammans med övriga tränare och ledare. Spelarna håller sig på övervåningen, men kommer ned ibland för att snacka om grejer eller ha olika små möten.

Det är där Casparsson och Söderström kommer in. De kan vara bollplank för dels tränare och dels spelare, men också vara en brygga mellan spelare och ledare.

Serviceteamet kan bli det kitt som håller ihop allting.

Trygghet kring utrustning och kring exempelvis slipning är också en nyckel. Att veta att allt alltid är i sin ordning. Då kan spelarna fokusera fullt ut på sin uppgift.

– Det blir lite psykologi, man pratar och försöker ge självförtroende här och där, säger Ulf Söderström.

Ishockeyn har utvecklats genom decennierna, framför allt har farten ökats och utrustningen har blivit lättare, men för en materialförvaltare är det inte mycket nytt under solen. Det är slipningen som underlättas av att spelarna "byter stål", det vill säga att de har två skenor som de bara byter under skon, i stället för att direkt slipa om.

– En slipmaskin går av sig själv i dag, men man måste ju kunna ställa in den rätt, säger Ulf Söderström.

På isen just nu går det bra för LHC. Tidig serieledning efter fem omgångar av SHL.

– Backsidan och målvaktsspelet har imponerat. Det har inte gått så långt av säsongen, men det är positivt. Alla stärks av framgång och jag tycker att det ser spännande ut, säger Peter Casparsson inför tisdagens hemmamatch mot Brynäs.