Min uppfattning, upptäckte jag, är väldigt lik Lars-Åke Lagrells.
Precis som fotbollsbasen ser jag inga möjligheter till hur idrotten kan skyddas, och varför den ska skyddas, från det som sker i samhället i stort.
Ska idrotten verkligen ta på sig att fostra vuxna människor? Ska idrotten säga "Du är inte välkommen" till alla som tycker det är gott med en kall öl i pausen?
Jag svarar nej på båda frågorna.
Idrotten ska få servera alkohol, precis som i dag, men måste göra det ansvarsfullt, gärna mer ansvarsfullt än på de vanliga krogarna, med strängare vakter och mer restriktiva servitörer. Och framför allt, med en stenhård kontroll vid arenaentrén, och redan där få stopp på de som anländer berusade.
Närpolischefen i Linköping, Björn Folkesson, är självkritisk till hur polisen hanterar:
- Jag tror att vi från polisen är hyggligare mot en ideell förening än mot en vanlig krögare. Det tål att tänka på för oss.
Många drömmer om att idrotten ska vara en alkoholfri oas, men jag tycker det är att lägga för stort ansvar på idrottsrörelsen att den ska anpassa sin verksamhet efter den del av befolkningen som inte tycker om eller kan hantera alkohol.
Så självklart ska idrottsföreningarna få sälja alkohol, men däremot gillar jag inte att mer såld alkohol ger bättre sportslig satsning. Det är ju som gjort för att omdömeslösa, giriga idrottsledare ska förblindas och bara hitta nya sätt att öka försäljningen.
Som after work, julpubar och annat som inte har ett dugg med idrott att göra.
Där tänker vi också lika, Lagrell och jag:
- Jag vill inte att Svenska fotbollsförbundet anordnar pubaftnar. Det står inte i linje med vår verksamhet.
Jag skulle, i min egna lilla dröm om idrott och alkohol, vilja gå så långt att all förtjänst som idrottsföreningar gör på alkohol borde gå till ett välgörande ändamål utanför idrottsföreningens verksamhet.
Idrottsföreningarna säger ju att man serverar alkohol för att serva ett behov hos samarbetspartners och publik - inte för att tjäna pengar.
Så kom igen nu alla föreningsledare, vem blir först att skänka hela alkoholförtjänsten till Rädda barnen?
Nej, jag tänkte väl det, jag ser inga uppsträckta händer. Sanningen är förstås att försäljningen, och den sponsring klubbarna får av ölbryggerier, har blivit precis så viktig som Ann Samuelsson i LHC vittnar om i artikeln härintill.
Mindre såld öl ger sämre satsning och då är beslutet enkelt för alla.
Tyvärr.