– 2020 är ett realistiskt mål, säger Mantorp parks VD Fredrik Sjöqvist. Men det är förutsatt att allt går på räls, med tillstånd och annat.

Just ett nytt miljötillstånd som sträcker sig över en längre tid har varit en knäckfråga för anläggningen de senaste åren. Men inom kort hoppas Sjöqvist få ett första besked från Länsstyrelsen.

– Informationen därifrån är att vi snart får ett besked som i alla fall pekar i en riktning. Sen kommer det att överklagas, det gör de alltid, och därför räknar vi inte med ett definitivt beslut än på ett tag.

För att få en EM-deltävling måste dessutom banan byggas om, men det är ett arbete som skulle gå snabbt.

– Det gör man över en vinter. Det är inget bekymmer.

Men redan i sommar kommer det vråla ordentligt på dragstrippen. Den 27–29 juli ska man arrangera den nya tävlingen Mantorp Drag Revival och då kommer åter de snabbaste bilarna till banan.

De snabbaste klasserna blir PRO Modified, Pro Extreme, Pro Stock och Top Door Slammer, det snabbaste ”karossbilarna”. Men Fredrik Sjöqvist lovar att det även kommer bjudas på en uppvisningskörning med kungaklassen Top Fuel.

– Banan är inte tillåten för de bilarna att tävla på, men vi har några förare som redan anmält sitt intresse av att få visa upp sig för publiken ändå.

Han berättar att intresset redan nu varit väldigt stort från förare som vill komma till Mantorp och tävla.

– Enormt om jag får uttrycka mig så. Det är väldigt många som hör av sig och vill komma hit. Så när vi nog så illa tvungna att köra tävlingen, säger han och skrattar.

Han fortsätter:

– Även om dragracing inte började på Mantorp en gång i tiden, Anderstorp var lite före, så blev den här banan centrum för sporten i närmare 30 år och det märks att det varit saknat. Det är viss form av nostalgi för många och jag har snackat med flera personer som ställt in sin tävlingsbil men nu kommer ta ut den igen, bara för att vi ska köra tävling här på Mantorp. Det känns verkligen jättekul.

Tävlingen kommer innehålla fler klasser, som Pro Street, Street, Stock/Super stock, Super Pro Street, Pro-ET samt historiska dragsters i SVDA.

– Vi räknar med att kunna ta emot ungefär 150 bilar totalt. Kanske kan det bli uppemot 200, det beror på fördelningen i de olika klasserna, säger Fredrik Sjöqvist.