"Jag är inte en sån som fegar ur"

STCC-cirkusen har fått en ny fräck artist. En artist som redan skapat rubriker, trots att säsongen inte ens har börjat. -- Jag är inte en sån som fegar ur, hälsar Richard Göransson till sina konkurrenter.

Richard Göransson är en fräck utmanare till de etablerade STCC-stjärnorna i sin BMW. I går under testdagen på Mantorp Park hade han dock problem.

Richard Göransson är en fräck utmanare till de etablerade STCC-stjärnorna i sin BMW. I går under testdagen på Mantorp Park hade han dock problem.

Foto:

MANTORP2003-04-24 07:05

I går var han och de övriga STCC-förarna på Mantorp Park för att testa sina vrålåk.

I Richards fall är det en BMW 320i som gäller. Och bilen har gått riktigt fort - åtminstone fram till testerna på Mantorp.

-- I dag vet inte vad som gick snett. Bilen bara for ut i svängen, säger 25-åringen som hamnade utanför banan med skadad front och kylare.

-- Något gick sönder när jag körde, men fråga mig inte vad. Det är bara att hoppas att vi får ordning på bilen till premiären.

Nu var avåkningen på Mantorp inte den första i vår. Nej, Göransson har redan fått ett rykte om sig att dels vara riktigt snabb, men också lite för våghalsig och tuff i sin körning.

Ovan vid bilen

På Falkenberg åkte han av och orsakade plåtskador på bilen och i testet efter på Gelleråsen fick han av misstag i ettans växel på rakan och var nära att rasera en motor för 150 000 kronor.

Samtidigt har han också hunnit med att prestera de snabbaste testtiderna i såväl Falkenberg som Karlskoga.

Så kom inte och säg att det inte svänger om Göransson från Örebro.

-- Man har varit lite ovan så här i början. Jag har ju mest kört Formel-bilar tidigare och det är här klart annorlunda, säger Richard som tävlat i Europa under de fyra senaste säsongerna.

I fjol körde han i Formula Renault och gjorde en hel del tester i Formula 3.

-- Jag hade gärna fortsatt där nere, men ekonomin tillät inte riktigt en sådan satsning.

Därför tvekade han heller inte en sekund när BMW Dealer Team Sweden hörde av sig i vintras.

-- Det här är ett bra tillfälle att komma hem och bygga upp ett namn. Men jag strävar fortfarande mot att komma ut i Europa igen.

Den största skillnaden mellan att köra en STCC-bil och en Formel-bil?

-- Vikten. Här i STCC är bilarna tyngre och vinglar och far mycket mer. Sedan är bromsarna sämre.

Större resurser

Richard testade faktiskt på STCC redan 1998, men satsningen i en inhyrd Ford Mondeo var inte av det seriösare slaget och slutade redan efter två deltävlingar (bilen rullade under kvalet på Anderstorp och blev för dyr att reparera).

-- Men jag hann faktiskt med att vinna privatcupen i premiären på Mantorp Park, säger han lite stolt.

Den här gången är resurserna enormt mycket större och bilen en potentiell vinnare.

-- Jag siktar högt. Jag vill vinna, säger Richard utan att tveka.

Ingen tvivlar på att han kan lyckas -- bara bilen blir kvar på banan.

n Snabbaste testtid på Mantorp i går noterades av Tomas Engström, Honda.

Tio bilar hade tider inom en sekund och näst snabbast var veteranen Tommy Kristoffersson i sin Audi. Richard Göransson var sexa och Linköpingskillen Mattias Andersson strax efter som sjua.

-- Tyvärr fick jag problem med växellådan efter förmiddagens test. Inte bra, sa Mattias som är teampolare med Göransson i BMW.

n Premiären i Falkenberg körs 3--4 maj. Första tävlingen på Mantorp Park avgörs två veckor senare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!