Racingklubben får in gott om nya medlemmar – men av "fel" typ

Dragracingklubben SHRA Mantorp har en strid ström av nya medlemmar. Men de lyckas inte locka till sig personerna som de behöver mest. 
– Det kan inte bara vara en massa gamla gubbar, säger Emil Friberg.

Emil Friberg från SHRA Mantorp.

Emil Friberg från SHRA Mantorp.

Foto: Erik Sahlman

Mantorp2025-06-21 20:00

SHRA Mantorp bildades 1977 och under åren har medlemsantalet gått upp och ner. Från och med i år har de en ny styrelse. Emil Friberg, som är ledamot, berättar att det nu kommer in nytt folk samtidigt som tidigare medlemmar återansluter till föreningen. Han uppskattar antalet nuvarande medlemmar till knappt 200. Men det finns ett problem. 

– Vi vill få hit fler yngre. Man behöver inte kunna någonting om bilar för att komma hit. Vi tycker bara att det är kul om folk vill komma hit och umgås och ha roligt, säger Emil Friberg.

Klubben inser att de måste få in fler unga för att överleva på sikt.

– Sporten behöver ju unga. Det kan inte bara vara en massa gamla gubbar, säger Friberg, som med sina 30 år är yngst i SHRA Mantorp.

En del av SHRA Mantorps verksamhet är att arrangera tävlingar. Bilden är från Summermeet, som ägde rum på Mantorp park i slutet av maj.
En del av SHRA Mantorps verksamhet är att arrangera tävlingar. Bilden är från Summermeet, som ägde rum på Mantorp park i slutet av maj.

Den 6-12 juli är klubben med och arrangerar Street Week där 200 förare tävlar på fem olika banor för att sätta den snabbaste tiden på 200 meter. Förarna ska också köra själva tävlingsbilen mellan de olika banorna. Den som tar sig hela vägen runt och har den snabbaste totaltiden från banorna vinner. Deltagarna måste alltså bygga en bil som är både uthållig och snabb. I år är start och mål på Mantorp park. Däremellan besöker förarna Emmaboda, Malmö, Vårgårda och Kjula utanför Eskilstuna. 

– Street Week är en bra grej för det är liksom modernt och nytt. Sedan måste vi ju försöka nå ut på sociala medier och så. Men det är ju svårt för även jag, som är yngst i föreningen, är nästan en gubbe, säger Emil Friberg.

Han bedömer att man kan bygga en hyfsad dragracingbil för mellan 40 000 och 50 000 kronor. 

Emil Friberg tror att det kostar under 50 000 kronor att bygga en duglig bil för dragracing. "Det behöver inte kosta det heller, men om du vill ha en bil som går hyfsat fort så gör det nog det", säger han.
Emil Friberg tror att det kostar under 50 000 kronor att bygga en duglig bil för dragracing. "Det behöver inte kosta det heller, men om du vill ha en bil som går hyfsat fort så gör det nog det", säger han.

Tror du att pengarna kan göra det är svårt för unga att ta sig in i sporten?

– Nej, det tror jag inte. I dag åker ju folk EPA-traktorer för 200 000 kronor liksom.

Samtidigt vill SHRA Mantorp göra det enklare att testa sporten. 

– Man kan prova på dragracing i nästan vilken bil som helst, men man vill ju ha ett par riktiga däck. Det är rätt dyrt att köpa två nya däck för 8 000 kronor om man bara vill komma hit och testa en gång. Då kan vi som förening kanske ha ett par hjul, en hjälm, handskar och skyddskläder så att man bara kan komma hit och skruva på hjulen på sin bil, säger Emil Friberg.

Vad står SHRA för?

Namnet på klubben är inspirerat av det amerikanska dragracingförbundet National Hot Rod Association (NHRA). SHRA står helt enkelt för Swedish Hot Rod Association, men det är alltså inget nationellt förbund, utan ett led i ett föreningsnamn. Det finns en uppsjö av andra svenska dragracingföreningar med samma typ av namn. Några exempel är SHRA Karlstad, SHRA Lindesberg och SHRA Sundsvall.

Karta: Mantorp Park
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!