Rätt väg för miljön

I helgen avslutades SLC- serien och den sista omgången kördes på Mantorp Park. Sweteam deltog med två bilar varav en är unik i dessa sammanhang. Där gör man nämligen en satsning med dieselmotor.

SLC-serien hade sin final på Mantorp Park i lördags och hade samlat ett fint startfält. Team Sweteam syntes exempelvis på banan och i depån och mekanikerna fick jobba hårt för att den dielseldrivna bilen skulle hålla hela vägen under det långa loppet.

SLC-serien hade sin final på Mantorp Park i lördags och hade samlat ett fint startfält. Team Sweteam syntes exempelvis på banan och i depån och mekanikerna fick jobba hårt för att den dielseldrivna bilen skulle hålla hela vägen under det långa loppet.

Foto:

mantorp2004-10-18 05:23

SLC -serien är en landsomfattande långloppsserie där en rad omgångar har körts under året. Det är den största motorserien om man ser till antalet deltagare. Sweteam är ett av de deltagande stallen och de har valt att göra en unik satsning med en dieselmotor på en av sina två bilar. Anders Svensson från Linköping är ansvarig för teamets bilprojekt samt en av de ordinarie förarna. Han och hans team har alltså valt en egen väg i jakten på framgång.

- Vi vill visa att du kan hävda dig i konkurrensen även med dieselmotorer, säger han.

Projektet drog egentligen igång förra säsongen och då lyckades Sweteam placera sig på en fin tionde plats bland 40-talet konkurrenter. Detta trots att det var första gången teamet använde sig av den dieseldrivna motorn.

God respons

Från början möttes projektet av en viss skepsis bland omgivningen.

- Många konkurrenter skrattade och skämtade om oss i början. De trodde inte att en dieselbil skulle klara sig på den här nivån men vi har satte oss ganska snabbt i respekt, förklarar Svensson.

Nu är istället många nyfikna på idén. De goda resultaten som nåtts har inneburit att det internationella bilsportförbundet har intresserat sig för satsningen. De har till och med gjort ändringar i sitt internationella regelsystem för att bereda vägen för fler dieselbilar. Den största fördelen är enligt Anders Svensson att det är bra ur ett miljöperspektiv.

- Vi förbränner hälften så mycket bränsle som de konkurrerande bensinbilarna gör och det är viktigt att markera vikten av miljöaspekten.

Tuff tävlingsform

Stallet planerar också att ta ytterligare ett steg i sin miljösatsning. Inför nästa säsong har teamet börjat undersöka möjligheten att börja köra sin bensindrivna bil med alternativa bränslen.

Denna serie körs annars i en mycket tuff tävlingsform. Bilarna kör nämligen non- stop i tolv timmar. Det innebär att planering och taktik blir enormt viktigt. Alla i teamet är mycket viktiga och det är inte bara förarna som påverkar utgången av loppen. Tävlingsformen gör att förarna måste planera och ta många taktiska beslut.

- Jag skulle säga att i den här sporten är det taktiska och mekanikernas insats av lika stor betydelse som själva körningen, säger Svensson.

Ökad målsättning

I teamet ingår åtta ordinarie förare till de två bilarna samt ett stall av mekaniker och strateger. En styrka hos Sweteam är den rutin och erfarenhet som förarna besitter. Förarna byter av varandra under loppets gång och växlingarna mellan förarna är mycket viktiga.

- Här kan mycket avgöras. Det är viktigt att alla kan hålla skärpan under hela loppet. Vi har ett mycket bra stall rakt igenom. Mekaniker, strateger och förare är alla mycket skickliga, berättar Svensson.

Eftersom förra året var det första testet för den dieseldrivna bilen har målsättningen stärkts inför framtiden. Den här säsongen lyckades man också placera sig högre med sin dieseldrivna bil i den sammanräknade serien efter helgens avslutande omgång. Denna dieselbil hamnade också före stallets andra bil som drivs med vanlig bensin i den sammanlagda tabellen. Ett tecken så gott som något på att satsningen verkar fungera.

I helgens avslutande race i Mantorp drog dock stallets bensinbil det längsta strået. Den slutade på fjärde plats och dieselbilen körde in som nummer 17.

Matex vann totalt

Vann helgens race på Mantorp gjorde Morin Racing före Hubert Berhgs motorsport. Totalt i cupen blev det faktiskt Linköpingssseger då team Matex kom på 14:e plats i finalen och därmed säkrade totalsegern.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!