När man pratar med Mattias är det lätt att halka in på siffror, för han har stenkoll på sin egen statistik.

– 515 race, 99 segrar, 40 andraplatser och 39 tredjeplatser. Så en seger och en tredjeplats nu på söndag skulle sitta fint för att jämna till siffrorna lite.

En annan siffra som är lite kul i sammanhanget är att han, som nu fyllt 43, blir äldst i mästerskapet.

Artikelbild

– Kul vet jag inte, men så är det, säger han med ett leende. Jag kommer ihåg när jag började i STCC och tävlade mot Janne ”Flash” Nilsson, Tommy Kristoffersson och de andra gubbarna, för det var ju så man såg dem då. Nu är man själv där.

Årets säsong blir för Mattias den femte i biltypen, den fjärde med Dacia bakom ryggen. Och trenden har gått åt rätt håll de senaste åren.

– Åtta, sexa och femma i mästerskapet med Dacia. Nu siktar jag högre, drömmer om medalj och tycker absolut att det finns goda chanser för det.

Det har hänt en hel del under vintern när det gäller förare ut och in i STCC. De tre första från förra säsongen är alla borta. Thed Björk och Fredrik Ekblom kör i år WTCC, Fredrik Larsson ska åka Porsche.

Artikelbild

– Men jag tycker ändå att toppen är minst lika bra som tidigare. Robert Dahlgren, Johan Kristoffersson och Björn Wirdheim är riktigt duktiga förare och i premiären kommer Scott McLaughlin, som kör för Volvo i V8 Supercars i Australien, hoppa in istället för Prins Carl Philip. Så att vara topp fem kommer vara minst lika tufft som tidigare.

Däremot har STCC de senaste åren haft en vikande trend när det gäller antalet startande bilar. Som det ser ut nu kommer bara tio bilar till start i den första tävlingen i Skövde.

Artikelbild

– Det är alltför skralt, absolut. Jag tror att det är många faktorer som spelar in att det blivit så.

En av dem kan vara att det reglemente och den biltyp man nu åker i, med enhetsbilar försedda med olika karosser, är på väg bort. Antingen efter den här säsongen eller efter nästa.

Artikelbild

– Det pratas mycket om att det ska in ett annat reglemente, TCR, som betyder en tillbakagång till vad STCC en gång var, med i grunden vanliga bilar med plåtkarosser. Då skulle vi få se olika bilmärken med sina unika utseenden men där man måste kompensera olika längder, bredder och vikter på olika sätt för att få rättvis racing.

– Jag tror att det skulle vara bra för sporten, att intresset från olika biltillverkare att vara med skulle vara större.

Om det blir så säger Mattias Andersson att han måste ta sig en rejäl funderare på om han ska göra en satsning.

– Det är en väldigt stor apparat att börja om från början igen och jag måste se om man kan få ihop plus och minus. Dessutom ska min son Viktor i år ut och tävla i EM-serien i gokart och det är en satsning som tar väldigt mycket tid.

– Samtidigt älskar jag fortfarande att tävla och så länge jag känner att jag är konkurrenskraftig är det svårt att lägga av. Och just nu känner jag mig bekvämare än någonsin i den här biltypen och ser verkligen fram emot säsongen.

En stor förändring görs i STCC-serien i år. Nämligen att alla förare får räkna bort en helg av de sju man ska köra.

– Jag gillar inte det upplägget alls, men anar att det utövats påtryckningar från några team där förare inte kan köra alla helger på grund av andra åtaganden. Med den här regeln kan de missa en helg men ändå vara med och konkurrera om mästerskapstiteln.