I det andra heatet i Falkenberg kom läget han väntat på. Efter 99 segrar i racingkarriären skulle nummer 100 komma.

– Vi visste att vi hade ett bra läge, från andra startruta, och det började ju också bra.

Han svepte förbi Rasmus Mårthen efter starten och fick en lucka direkt. Men bakom strulade det till sig och säkerhetsbilen fick komma ut på banan för första gången redan på andra varvet.

– Jag tycker sen att jag gjorde en bra omstart och fick återigen en lucka. Men den förstördes ju den med.

Ja, för nästa gång åkte Robert Dahlgren av och säkerhetsbilen fick återigen trycka ihop fältet. När den bogseringen var klar ledde Mattias återigen efter omstarten, men snart var helgens snabbaste förare Richard Göransson ikapp och tog sig förbi med 13 varv kvar.

Mattias höll andraplatsen medan Göransson enkelt kunde styra till seger och med det full pott i helgen, tre gånger 25 poäng.

– Han var absolut snabbast och även om jag kanske släppte förbi honom lite för enkelt så hade jag nog inte kunnat stå emot honom i så många varv som det var kvar.

I det första av helgens heat tvingades Mattias Andersson bryta efter att ha knuffats av banan av prins Carl Philip.

– Han kom och bad om ursäkt efteråt och förklarade det med att han tappat kontrollen över bilen.

I mästerskapet har Richard Göransson tagit en ordentlig ledning och har 47 poäng ner till stallkamraten Robert Dahlgren. Johan Kristoffersson är trea, Mattias Andersson sexa.

– Som helhet en hyfsad helg. En pallplats är ändå en pallplats, även om jag givetvis hade velat ha segern.

Nästa delltävling går på Gelleråsen i Karlskoga i mitten av augusti.

Oskar Krüger, LMS, tävlade också på Falkenberg, i Swedish GT, och slutade tillsammans med Thomas Martinsson tvåa och fyra i de två heaten.