"Modigt beslut, men ett väldigt viktigt"

Vätternrundan ändrar bansträckningen för säkerhetens skull. Det innebär att Vätternrundan 300 kilometer till 2020 istället blir Vätternrundan 315 kilometer.

Vätternrundans VD Gunilla Brynell Johansson tror att den nya sträckningen kommer få cyklisterna att känna sig tryggare under loppets avslutande mil.

Vätternrundans VD Gunilla Brynell Johansson tror att den nya sträckningen kommer få cyklisterna att känna sig tryggare under loppets avslutande mil.

Foto: Thomas Augustsson

Cykling2019-11-15 13:10

– Det är en historisk dag vågar jag påstå. Det är ett modigt beslut, men ett väldigt viktigt beslut. 
Så inledde Vätternrundas VD Gunilla Brynell Johansson presskonferensen där hon berättade om förändringen av loppets bansträckning. 
Den största förändring som gjorts sedan Vätternrundan 1974 bytte åkriktning. Precis som då så är det med cyklisterna säkerhet i fokus som hon menar att de tagit beslutet att helt ändra bansträckningen från Vätterns norra punkt och in till Motala. 
En ändring som Vätternrundan sett ett behov av under ett antal år och som efterfrågats av många av loppets deltagare. 
– Vi strävar hela tiden efter att höja upplevelsen av våra arrangemang, inte minst genom tryggare och säkrare lopp. Vi gjorde en extra deltagarundersökning efter årets lopp och av de 5 000 som svarade, ville hälften att vi skulle göra något åt den sista delen från Hammarsundet till Motala. Det är en sträcka där många känner sig otrygga, säger Brynell Johansson.
Ändringen som görs är att cyklisterna när de kommer fram till riksväg 50 istället för att svänga höger mot Motala nu får ta vänster och fortsätta upp till Askersund. Därifrån går färden sedan vidare  via Åmmeberg, Zinkgruvan, Godegård och ner till Nykyrka och därifrån in till målet.

– Vi har jobbat väldigt tight ihop med Trafikverket i de här delarna för att se hur vi kan förändra på olika sätt. Vi har varit ute och åkt och vi har mätt vägar, hur breda de är och vilken typ av vägar som passar bäst. Det har varit väldigt spännande, säger Brynell Johansson. 
Hon fortsätter: 
– Trafikverket gör mycket mätningar och kollar hur trafikfrekvensen är på de olika vägarna. Hur många lastbilar och bilar det är som trafikerar dem. Det vi har kommit fram till är att en del av Vätternrundan 300 kilometer får en ny sträckning och vi tror det kommer bli fantastiskt bra. Vi känner oss väldigt trygga i att det här kommer bli en tryggare och säkrare bana och också vackrare. 

Att den nya sträckningen innebär betydligt mindre trafik visar Trafikverkets siffror för årsdygnstrafik. Den nya sträckningen har ett snitt på 770 fordon per dygn. Att jämföra med riksväg 50 som trafikeras av i snitt 6000 fordon per dygn. 
För cyklisterna innebär den också att de nästa får trampa lite längre. För Vätternrundan 300 kilometer blir nu Vätternrundan 315 kilometer. En och halv mil längre alltså. 
– Det är därför som vi har väntat med att öppna anmälan tills vi vara klara med den nya bansträckningen så att cyklisterna vet vad de har att förhålla sig till. Men vi tror inte att det är avgörande om loppet är 300 kilometer eller 315 kilometer för att man ska komma till start eller inte.

Fortfarande finns det dock en hel del frågor för Vätternrundan att jobba med. En är att hitta platser till nya depåer. 
Där är så mycket klart som att en ska vara i Askersund som nu får ta del av Vätternrundafesten för första gången. 
– Askersund kommun är jättenyfikna på vad vi kan göra och vad det kan innebära för dem att det nu kommer 23000 cyklister till dem. Sen tittar vi på att ha en depå i Godegård, det är ett alternativ, säger Brynell-Johansson som leende konstaterar att hon är övertygad om att förändringarna kommer göra Vätternrundan till ett än mer attraktivt lopp för deltagarna. 
– Man får inte vara rädd för att förändra om det blir bättre.




 

Bron över Hammarsundet kommer Vätternrundacyklisterna inte åka över när loppets sträckning nu ändras.
Bron över Hammarsundet kommer Vätternrundacyklisterna inte åka över när loppets sträckning nu ändras.
Vätternrundan

Vätterrundan startade 1966 och de första åtta rundorna kördes moturs. 
1974 gjordes den stora förändringen att bytta håll. Det till följd av omläggningen till högertrafik som gjordes redan 1967. 
Sedan dess har det gjorts ett flertal mindra förändringar av bansträckningen. Exempelvis har cyklisterna de senaste åren tagit vägen förbi Lemunda. 
Någon så omfattande ändring av totalsträckan som när nu loppet blir 15 kilometer längre har dock aldrig tidigare gjorts.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!