I fjol skulle Stefan Andersson bli ankaret i Piraternas lag i elitserien i speedway.
Så blev det inte alls.
-- Jag känner att jag svek Piraterna i fjol. Jag hade min sämsta säsong någonsin och tyckte stundtals att det var skitjobbigt.
Därmed är revansch ett ord som passar klockrent in på Stefan Andersson anno 2005.
-- Jag vill visa alla, inklusive mig själv, vad jag egentligen kan.
Vi träffas på Feelgood i Motala. Här är han fem-sex dagar i veckan och kör stenhårt för att bygga upp fysiken inför årets säsong.
Den här dagen står löpning, spinning och lite styrketräning på programmet.
-- Det är oerhörd känsla att kunna träna ordentligt igen. Jag har alltid gillat att träna och i fjol när jag knappt kunde det var det oerhört tungt.
Under vår intervju hänvisar han ofta till "spiken" och hur skönt det är att ha blivit av med den.
Spiken är en lång metallstav som han fick inopererad i det vänstra benet hösten 2003 efter den senaste allvarliga skadan då han bröt lårbenet under en match i Hallstavik.
Kommer du ihåg alla dina skador?
-- Det tror jag. Jag har brutit bägge benpiporna i vänster underarm, brutit höger fotled två gånger, båtbenet i vänster hand har gått av två gånger, tre brutna nyckelben, jag har krossat vänster knä, krossat en testikel, bru- tit tre eller fyra fingrar och så lårbenet då.
Aldrig funderat på att lägga av?
-- När jag krossade mitt knä 1988 då var det faktiskt ganska nära. Men jag känner fortfarande att köra speedway är det roligaste som finns och så länge jag är motiverad fortsätter jag. Jag lever ju på det här.
Ja, hur livnär sig egentligen en speedwayförare som inte tillhör det yppersta elitskiktet på sin sport?
-- Vi har betalt per poäng och det är min enda inkomst. Under fjolårets tunga säsong, när det inte blev så många poäng, var det förstås tufft men det gick i alla fall runt. I vinter har jag för första gången jobbat lite åt olika företag för att fylla på kassan och det har varit skönt att göra något annat än att bara tänka på speedway.
Du säger själv att en orsak till att det gick så dåligt för dig i fjol var att du körde alldeles för lite matcher då du bara åkte i Piraterna, inte i England eller Polen. Hur ser det ut inför den kommande säsongen?
-- Inte så mycket bättre faktiskt. Jag var fast besluten att köra i England där det är mycket matcher men har, på grund av mitt höga snitt där (7,0), inte fått plats i något lag eftersom jag la ut mina krokar lite för sent. Men jag är inte så orolig, det dyker alltid upp någon plats efter att säsongen där över drar igång i mars.
Vad hoppas du på, för egen del, av årets säsong?
-- Jag känner en oerhörd hunger och vill visa för alla att jag kan åka betydligt bättre speedway än jag gjorde i fjol. Jag vill få tillbaka harmonin i min åkning och tycka det är roligt igen.
Under förra säsongen blev du som lagkapten plötsligt petad inför en match i Vetlanda utan att få reda på det av dåvarande lagledaren Kenneth Åkeborg, som sen sparkades. Vad var det egentligen som hände?
-- Jag vet inte. Han sa att han försökt få tag på mig men jag hörde aldrig något. I samma veva kände jag att jag inte fick gehör för mina idéer som lagkapten och petningen blev droppen som fick bägaren att rinna över. Då sa jag upp mig som kapten. Men när Fredrik Staaf tog över och ville ha mig som kapten ställde jag upp igen.
Vad kommer vi att kunna förvänta oss av Piraterna i sommar?
-- Jag har hört styrelsen prata om slutspel men jag tycker att vi ska vara aktsamma med vår målsättning. Jag ser en mittenplats som ett realistiskt mål. Skulle det bli slutspel är det en jätterolig bonus. Men vi måste börja leverera nu, det är helt klart. Publiken i fjol var helt fantastiskt men nu är nyhetens behag över och vi måste börja vinna för att folk ska komma och titta på oss.
Om du jämför årets lag med fjolårets?
-- Det är jättestor skillnad. Ryan Sullivan och Mark Loram tillför naturligtvis en spets som vi inte hade i fjol, men vi är fortfarande sårbara för skador för de polacker vi värvat vet vi egentligen inte så mycket om. Får vi vara skadefria och får en hyfsad start i det tuffa programmet i början kan det bli en riktigt rolig säsong.