– Det ger en jätteskön trygghet, säger Mattias. Nu är en stor del av budgeten ordnad till två säsonger och det känns väldigt bra.
Dacia är ett lågprismärke som ägs av Renault och som i dag bara har en knapp procent av marknaden i Sverige.
Men nu vill man ändra på det. Man storsatsar på reklam och på - motorsport.
– Vi har funderat på olika möjligheter att visa marknaden att det finns ett nytt prisvärt bilmärke och STCC är en stark plattform. Samarbetet med STCC blir en av de största satsningarna vi gör i år, säger Joakim Jöhncke, varumärkesansvarig för Dacia Norden, i ett pressmeddelande..
Avtalet innebär för Mattias Anderssons del att Dacia tar han dom en ansenlig del av den totala driftsbudgeten, som är på mellan fem-sex miljoner för två säsonger.
– Det här avtalet blev vändningen för min egen del. Nu har jag kunnat köpa loss bilen från Janne "Flash" Nilsson och ska driva mitt eget lilla team på samma sätt som jag gjorde med vår Alfa Romeo i STCC..
Med Dacia bakom ryggen påbörjar han på ett sätt en ny kamp, likt David mot Goliat. I den förra bilen, Alfan, slogs han under flera säsonger med liten framgång innan resultaten till slut kom och han flera gånger slog de stora bilmärkena.
Nu blir det lite samma sak, lilla Dacia mot stora Volvo, BMW, Citroén och kanske Wolksvagen.
– Det kanske var det som tände gnistan hos de på Dacia jag förhandlade med, tror Mattias.
STCC har presenterat sin kalender för 2013, men fortfarande väntar man på formatet för tävlingarna. Om det blir ett race som TTA var, eller två race som STCC var i fjol.
Premiär i årets STCC sker i Knutstorp 4 maj.