Mikael Thiman funderar över framtiden – siktar på Supercars

Mikael Thiman funderar mycket över framtiden. I vilken klass ska han åka 2013?

Mikael Thiman funderar mycket över framtiden. I vilken klass ska han åka 2013?

Foto: Peter Calén

Motor2012-11-20 20:06

SM. Eller kanske EM.

Eller kanske GRC, med tävlingar i USA.

Rallycrossföraren Mikael Thiman har en del att fundera på.

– Ett beslut bör komma snart, medger han.

Sin senaste hela säsong gjorde han 2010. Efter det behövde han tid till sitt sociala liv och till att fundera över nästa steg.

Under den perioden, och dessförinnan, har han haft mycket kontakt med Andreas Eriksson som de senaste åren arbetat hårt för att introducera sporten och få den att växa i USA.

– Hans team har växt sig jättestort och han har nu bilar både här i Sverige, Europa och USA. Och han vill verkligen att jag ska börja åka i hans stall.

Problemet stavas, som så ofta inom motorsport, pengar.

Kostar flera miljoner

För att köra en hel säsong i de här sammanhangen, i vad som inom sporten är de absolut värsta bilarna, Supercars, krävs det miljoner.

Inte en, utan flera.

– En hel säsong i EM ligger normalt kring tre miljoner, berättar Mikael. För att åka i USA, i GRC (Global Rallycross Championship) kanske det dubbla.

Dum fråga, men hur man som fordonsmekaniker på Rejmes i Linköping finansiera det?

– Det är förstås tufft. Men jag har inlett ett samarbete med en säljare som ska ta de första kontakterna med sponsorer, sen får jag ta vid för att slutföra.

Men än så länge finns det alldeles för många frågetecken i sporten för att kunna arbeta hårt med jakten på pengar. I slutet av september presenterade STCC en nyhet där man skulle åta sig att satsa på en SM-serie i rallycross. Tanken var att vissa av tävlingarna skulle gå ihop med STCC, på till exempel Solvalla, och vissa tävlingar på mer permanenta banor.

Kanske på Mantorp

– Men nu, när STCC bestämde sig för att gå ihop med TTA, är det så väldigt många andra frågor som kommer före hur det blir med rallycrossen.

Men att köra den här serien är ändå huvudmålet för Mikael just nu.

– Absolut. Att synas ihop med STCC är den bästa uppmärksamhet vi kan få. Rallycross är annars en ganska liten sport i Sverige, så det här vore ett perfekt lyft för sporten.

Vilka banor skulle man kunna tänka sig kan kombinera?

– Solvalla är väl den som är bäst lämpad, där kan man i princip köra banan precis som den är. Göteborg är också en bra anläggning.

Mantorp park?

– Absolut, men där krävs lite mer planering och ombyggnad. Men visst vore det häftigt att använda partiet vid Pariskurvan och sen bygga lite svängar ute på gräset. Och den lilla dammen som finns i mitten kan man enkelt flyga över med hjälp av ett uppbyggt hopp.

I USA har sporten växt sig ganska stor på bara några år. Tävlingarna i GRC direktsänds och ses av miljontals tittare.

– Tävlingarna där är egentligen en stor show med mycket spektakulära banor.

Framförallt finns stora tvådelade hopp där bilarna flyger över varandra.

– Det har tyvärr hänt en del olyckor i de där hoppen, någon som flög för kort så det tog tvärstopp och någon som landade på nosen och voltade framåt. Men det är häftigt att se för publiken och det är så amerikanarna vill ha det, berättar Mikael.

Såg finalen i Las Vegas

För om det inte blir något ihop med STCC som ger en ordentligt satsning på SM, kan en möjlighet för honom vara att antingen göra inhopp eller en hel serie i EM. Eller åka över till USA för att köra i Andreas Erikssons team där.

– Jag har alla dörrar öppna just nu.

För bara en dryg vecka sen kom Mikael hem från USA där han såg finalen i GRC, på en stor parkeringsplats utanför Convention Center mitt i centrala Las Vegas.

– Det var verkligen jättehäftigt. Ett riktigt äventyr, på alla sätt.

Där fick han se Tanner Foust, som kör för Andreas Erikssons team, vinna titeln.

Tanken var att han, under dagarna i Las Vegas, också skulle få möjlighet att testköra när teamet hade många inbjudna, tänkta nya förare på besök. Bland annat svenske rallystjärnan Patrick Sandell.

– Men tiden rann iväg och det blev för stressigt på slutet. Men vi har bestämt att det blir ett test lite senare, här i Sverige eller någon annanstans.

Ännu ett frågetecken att räta ut i en oviss tid för Mikael Thiman med andra ord.

PETER CALÈN

0141-23 95 15

peter.calen@corren.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!