200 pĂ„ tio sekunder – i en lastbil

FrÄn stillastÄende till 200 kilometer i timmen under tio sekunder. I en lastbil. Vi fick en Äktur med Boije Ovebrink i hans Iron Knight inför helgens Trailer truck festival pÄ Mantorp park.

Boije Ovebrink bakom ratten i The Iron Knight.

Boije Ovebrink bakom ratten i The Iron Knight.

Foto: Thomas Augustsson

MOTORSPORT2017-08-24 20:30

– För lastbilsentusiasterna i i synnerhet sĂ„ kommer det bli ett paradis hĂ€r i helgen. Men Ă€ven för alla andra. För de som gillar racing sĂ„ har vi ju en SM-deltĂ€vling i V8 thunder cars.

Tomas Ek, pressansvarig för Trailer truck festival, ler dÀr han stÄr inne pÄ Mantorp park. Och bÀddat för att dessa entusiaster ska fÄ sitt lystmÀte stillat har arrangörerna gjort nÀr festivalen nu firar 35-Ärsjubileum.

Det stora numret under de tvÄ dagar, fredag-lördag, som festivalen pÄgÄr Àr Nordic trophy dÀr den snyggaste lastbilen ska utses.

– DĂ€r har vi ett rekordstort startfĂ€lt med över 400 anmĂ€lda bilar frĂ„n 13 lĂ€nder.

Förhandsfavorit dÀr Àr finlÀndaren Mika Auvinen som kommer med sin nybyggda "Lowrider". En bil han byggt enbart med mÄlet att vinna tÀvlingen för sjunde gÄngen.

– Jag var med första gĂ„ngen 1997 och jag vann första gĂ„ngen 2007. SĂ„ jag hoppas att jag ska kunna vinna igen 2017 och ta min sjunde seger. Det vore en stor Ă€ra, sĂ€ger Auvinen som berĂ€ttar att det runt om pĂ„ lastbilen totalt sitter 500 lampor. Han avslöjar ocksĂ„ att det trots att de byggt den för att vinna tĂ€vlingen hade funktionen i fokus nĂ€r de började skissa pĂ„ den. För den Ă€r inte bara till för att visas upp pĂ„ utstĂ€llningar.

– Den mĂ„ste kunna anvĂ€ndas ocksĂ„. Nu Ă€r den helt ny men den ska gĂ„ pĂ„ vĂ€garna som vilken lastbil som helst. Det blir mĂ„nga timmar i tvĂ€tthallen pĂ„ helgerna, sĂ€ger Auvinen och skrattar.

En bil som inte ska gÄ pÄ vÀgarna men som kommer visa upp sina fartresurser pÄ Mantorp park Àr Boije Ovebrinks The Iron knight. Motalas truckracingfantom slog i fjol nytt vÀrldsrekord med den pÄ bÄde 500 och 1000 meter.

– 1000 meter avverkade vi pĂ„ 21,1 sekunder. DĂ„ hade vi 286 kilometer i timmen nĂ€r vi korsade mĂ„llinjen. SĂ„ fort kommer vi inte Ă„ka i dag. Men 200 borde vi komma upp i, sĂ€ger Boije med ett leende nĂ€r vi satt oss pĂ„ plats i Iron knight. Han har lovat en Ă„ktur av det minnesvĂ€rda slaget och han Ă€r en man som hĂ„ller sitt ord.

För kraften i den 4,5 ton tunga lastbilen Àr enorm. NÀr vi kommer ut pÄ den lÄnga rakstrÀckan och Boije trampar gasen i botten svarar motorn med en öronbedövande vrÄl. Med sina 2400 hÀstkrafter och 6500 newtonmeter i vridmoment skjuter den upp besten i dryga 200 pÄ bara nÄgra sekunder.

– Det slutar aldrig att skjuta pĂ„. Det bara fortsĂ€tter. Jag har haft en reporter frĂ„n Automotorsport, som gör alla deras tester, och han sa att han aldrig varit med om nĂ„got liknande. Han menade att den Ă€r vĂ€rre Ă€n Bugatti Veyron, sĂ€ger Boije och berĂ€ttar att det tar 9,5 sekunder frĂ„n 0 till 200 kilometer i timmen.

Som en jÀmförelse kan nÀmnas att det Àr tre sekunder mer Àn vad Volvos V60 T5 behöver. För att komma upp i 100 kilometer i timmen....

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om