Klassiska Linköpingsklubben fyller 100 – öppnar för fler idrotter

Linköpings motorsällskap fyller 100 – med nio sektioner.
Det kan bli fler.
– Varför skulle vi inte kunna ha cykel? Varför skulle vi inte kunna ha skidspår?

Peter Kahrle är ordförande Linköpings MS. Han har många planer för hur föreningen och motorsportsområdet ska utvecklas.

Peter Kahrle är ordförande Linköpings MS. Han har många planer för hur föreningen och motorsportsområdet ska utvecklas.

Foto: Peter Calén

Motorsport2025-05-30 19:22

Säger Peter Kahrle, ordföranden, dagen före stora hundraårsfirandet på Sviestad i Linköpings utkanter.

LMS är Sveriges största motorklubb med nio sektioner under samma paraply, anläggningen är en av norra Europas största och Kahrle tror inte att det finns lika många sektioner om 25 år.

Han tror och hoppas att det finns fler.

– Det kommer säkert hända saker med nya och moderna idrotter. Nu sticker jag kanske ut hakan, det är ingenting som jag har förankrat, men jag tänker att vi framöver kan ta in en tionde och elfte sektion. Kanske ännu fler. Och då pratar jag inte om motorsport.

Peter Kahrle är ordförande Linköpings MS. Han har många planer för hur föreningen och motorsportsområdet ska utvecklas.
Peter Kahrle är ordförande Linköpings MS. Han har många planer för hur föreningen och motorsportsområdet ska utvecklas.

Peter Kahrle bubblar av idéer för framtiden.

– Varför skulle vi inte kunna ha cykel? Vi har endurobanan och en stor skog med spår som skulle passa utmärkt för mountainbike. Varför skulle vi inte kunna ha landsvägscykling på asfaltsbanan? Varför skulle vi inte kunna anordna skidspår på vintern? Det är egentligen hål i huvudet att ha en så stor anläggning och inte använda den fullt ut.

– Som det är nu har vi knappt någon sportslig verksamhet från oktober till mars, säger Kahrle.

Jimmy Thun har nyligen anställts som verksamhetschef för att utveckla motorstadion. Uppdraget: att på sikt dubblera omsättningen.

– Vi har världens område där vi har investerat flera miljoner under senaste åren. Varför skulle vi inte kunna ha konserter och uppträdanden här? Nu i helgen har vi för första gången bakluckeloppis med över hundra bilar anmälda. Slår det väl ut kan det bli tradition.

Några av era sektioner är inte så stora. Finns en risk att någon försvinner?

– Nej, det kan jag inte se. Det ska mycket till för att de ska läggas ned.

Hampus Kahrle hoppar på motocrossbanan.
Hampus Kahrle hoppar på motocrossbanan.

En framtida utmaning för motorsporten kan bli vad som händer när samhället går mot alltmer eldrivet, men det har exempelvis ännu inte slagit igenom på motorcykelsidan.

– För att det ska slå igenom i Sverige måste reglerna först ändras världen över.

Hur är det med återväxt och ideella krafter? 

– Nu är vi en stor klubb med många medlemmar, men tittar du tio år tillbaka så har det minskat. Så är det. Pandemin påverkade med mycket som ställdes in. Om antalet utövare minskar blir det också färre funktionärer och det är inte jättebilligt med motorsport. Det behöver vi hantera, säger Kahrle.

Under lördagen är det födelsedagsparty med olika aktiviteter på Sviestad. Kungafamiljen fick en förfrågan om att närvara, men nobbade.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!