Där ska Linköpingstalangen Dino Beganovic nu ta sig an säsongens femte deltävling i det italienska Formel 4-mästerskapet.
Han kommer till Monza stärkt av ett bra resultat senast på Mugello för två veckor sedan. Med inte bara en, utan två, pallplatser presterade han sitt bästa facit hittills i sin unga formelbilskarriär och avancerade in i topp fem i mästerskapet.
Inför besöket på Monza, en av världens äldsta racerbanor med anor från 1922, hoppas han kunna fortsätta på samma väg. Tävlingen blir hans första på banan.
– Det blir speciellt att komma till Monza och jag har längtat efter att få göra mitt första race just där. Vi hade en väldigt bra helg senast på Mugello med två pallplatser och målet är förstås att bygga vidare på det i helgen.
Monza-banan mäter nästan 6 kilometer och kännetecknas främst av sin snabba karaktär. Banans långa raksträckor premierar en bil med hög toppfart, vilket i sin tur uppnås på bekostnad av grepp i de långsammare partierna och ställer stora krav på föraren under inbromsning och sväng.
En annan viktig faktor på Monza är den så kallade slipstreaming-effekten, som innebär att bilarna tar rygg på varandra längs med rakorna för att dra nytta av minskat luftmotstånd och därigenom uppnå högre hastigheter.
– Slipstreaming är viktigare på Monza än någon annanstans, berättar Dino. Vi har varit där och testat och kunde tydligt se hur stor den effekten är. Får man till det perfekt kan man tjäna uppemot en sekund per varv.
Linköpingstalangen kör på klassiska banan
Bland alla klassiska italienska racingarenor är det en som får pulsen att slå lite extra hårt: Autodromo Nazionale Monza.
Dino Beganovic kommer i helgen för första gången tävla på klassiska Monza utanför Milano när det italienska Formel 4-mästerskapet fortsätter.
Foto: FotoFormulaK - Joan Codina.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!