För en tid sen sålde han sin Honda som han varit trogen de senaste fyra säsongerna.
– Många trodde nog att jag skulle lägga av då, säger han och ler.
Men det blev tvärtom. Nu gör han sin största satsning någonsin och har köpt loss en bil som ingått i teamet som vann VM förra året, Cyan Racing, med bas i Göteborg.
Bilen är en Lynk & Co 03 som i säsongsfinalen av WTCR 2020 kördes av Santiago Urrutia från Uruguay och var först över mållinjen. Han körde för teamet Cyan Racing Lynk & Co där fransmannen Yann Ehrlacher tog hem titeln.
– Vinnarbilen gick in på museum medan den här blev till salu och då öppnade sig möjligheten för mig. Jag var nere och tittade på den i Göteborg dagen före julafton och sen har det varit tuffa förhandlingar.
Bilarna byggs och utvecklas av Cyan racing, teamet som tidigare vunnit STCC flera år med Volvobilar under namnet Polestar. Övriga bilar som gått i WTCR sen Cyan racing slog sig ihop med Geely Group Motorsport, finns idag i den kinesiska serien.
– Lynk & Co är ett kinesiskt bilmärke som kommer till Europa först i april i år. Men då i en annan version. Den här typen kommer aldrig finnas på gatan i Sverige.
Han fortsätter:
– Man kan säga att det är en halv Volvo då det sitter en Volvomotor i bilen. Jag tror ärligt talat inte att det går att köpa en bättre bil på marknaden just nu. Den har egentligen bara gått en halv säsong då 2020 blev väldigt kort även i WTCR.
– Dessutom vet jag, efter att ha kämpat mot Volvo under flera säsonger, vilka som byggt bilen och hur oerhört seriösa de är i det teamet.
Kommer du få hjälp av deras personal för att lära dig bilen och kunna utnyttja dess fulla potential?
– Vi har inte diskuterat så mycket om de delarna ännu, men jag har bra kontakt med teamet och när vi väl kommer igång kan det säkert finnas möjligheter att hyra in både mekaniker och ingenjörer. Men det blir en senare fråga, jag hämtade bilen i fredags så det här är väldigt nytt än så länge.
2021 blir Mattias 21:a säsong i STCC och han slutade förra året på sjätte plats i mästerskapet. Med den nya bilen siktar han förstås högre.
– Det känns oerhört spännande och inspirerande, en rejäl nytändning. Men samtidigt nervöst att gå in i något helt nytt och okänt. Målet är absolut att vara med och slåss om en pallplats i mästerskapet.
STCC-säsongen startar 4-5 juni på Ljungbyhed Park och kommer till Mantorp i början av oktober.