– Det är en underbar känsla när jag är så pass ny. Jag har aldrig varit med om ett mästerskap inom legends förut utan har bara fått träna på en liten tävling. Därför är det väldigt stort. Jag trodde inte på dessa resultat när jag började utan tänkta att jag skulle vara sist, säger Jakob Sandqvist om sin snabba framgång.
Efter att 18-åringen har tävlat och tränat i gokart för LMS sedan han var åtta år ville han ta nästa steg. Steget blev inget mindre än legends. Det är dock är en stor skillnad mellan att köra gokart och att köra legend, men det har inte hindrat honom från att ligga i toppen från start.
– Det är väldigt annorlunda både på hur man kör och tänker. Med den här bilen måste du tänka på att ha rätt hastighet i kurvorna så att det inte blir sladd samtidigt som det är växel istället för att bara gasa och bromsa, säger Sandqvist.
I legends finns det två klasser – masters och pro. Som nybörjare åker du i klassen som heter masters. Men om du hamnar topp tre i mastersloppet får du börja längst bak i pro. På grund av den snabba framfarten har Jakob fått köra med de bästa i två av tre lopp.
– Jag har inte farten för att vara med i toppen i pro. De bästa där toppar väl 180-190 kilometer i timmen ungefär. Men jag hänger med och ligger i alla fall i mitten. Jag har inte varit med mycket alls men får ändå vara med där. Det är stort.
Tanken var att det första året skulle bli ett testår för att helt enkelt lära sig. Men nu vågar han sikta högre.
– Jag hade inga höga förväntningar alls i år utan tänkte ta det som ett träningsår – men tyvärr har det gått bättre än vi förväntat. Jag kom tvåa och etta på min första tävling. Nu är min målsättning att vinna och att ta en start till pro. Han fortsätter.
– Jag är en av de yngre som kör. Jag tror vi är fem stycken som är under 21. Sedan finns det många äldre. Samtidigt kvittar det vilken ålder man är i – det är ingen som bryr sig om det.
Men vad säger gubbarna när du vinner mot dem?– De är positiva och tycker bara det är kul. De tycker att jag sprider en positivitet eftersom jag är så glad. Det är en bra atmosfär – vi är alla vänner ändå.
Sandqvist trycker på att det är en stor gemenskap inom motorsporten där alla hjälper alla.
– I en av tävlingarna upptäckte vi en spricka i bakaxeln på bilen. Då fick jag hjälp av tre förare som svetsade ihop bilen. Det är inte ofta man får hjälp av personer man knappt pratat med annars. Men här vill alla hjälpa varandra – det är som en stor familj.