STCC-veteranens tydliga mål: "Jag drömmer om det"

1, 2, 3, 4.....för 22:a gången gör sig Mattias Andersson redo för en säsong i STCC. "Det finns de som undrar hur jag orkar fortsätta", säger han och skrattar till.

Mattias Andersson är på väg in i sin 22:a säsong i STCC. Premiären är en dryg månad bort och han hoppas att andra säsongen i sin bil Lynk & Co ska ge första pallplatsen i mästerskapet.

Mattias Andersson är på väg in i sin 22:a säsong i STCC. Premiären är en dryg månad bort och han hoppas att andra säsongen i sin bil Lynk & Co ska ge första pallplatsen i mästerskapet.

Foto: Peter Calén

Motorsport2022-04-20 08:00

Än en gång har Mattias Andersson jagat ihop en miljonbudget för sin satsning.

Han är den ende som är kvar sen STCC-cirkusen startade 2001 och leder överlägset listan över flest körda race med sina 282 stycken. Robert Dahlgren är tvåa av de som fortfarande kör. Han är 100 race bakom.

Den stora skillnaden ses i nästa kolumn, om vi ska fortsätta på statistikspåret.

Dahlgren, titelhållare från i fjol, h ar 46 segrar på sina 182 race. Mattias Andersson har 8.

Men det är egentligen en annan sak som han saknar allra mest.

En pallplats i mästerskapet.

Trots sina 21 säsonger i STCC har han inte fått kliva upp på pallen när säsongen summerats och medaljerna delats ut på bilsportens egen gala.

– Om det är det jag jagar? Nä, det kan inte säga. Men självklart drömmer jag om det och har det som mål varje säsong. Men det är inte så att jag planerat att hålla på tills jag tar en medalj och sen lägga av efter det. Det är andra saker som driver mig.

Men vad talar för att den där medaljen kommer i år?

– Ja. Kanske att jag kört den här bilen en säsong nu och vi har lärt oss mer och mer om den. Kanske att jag i år ännu mer tydligt lägger min budget på det sportsliga, det som kan ge resultat på banan. Som att hyra in en spansk ingenjör som jobbar med det här bilmärket i WTCR till de två första tävlingshelgerna.

Han fortsätter:

– Det är små marginaler för att lyckas i det här mästerskapet och det gäller att hitta tiondelar och hundradelar där de finns att finna.

STCC har fört en lite anonym tillvaro de senaste säsongerna, inte minst på grund av pandemin som slog hårt mot all idrott men speciellt mot motorsporten där ekonomiskt stöd är oerhört viktigt för att kunna satsa.

– Jag har jagat sjusiffriga belopp sen 1995 och sponsorklimatet är helt annorlunda idag än då. Det är kämpigt, men jag drivs av utmaningen att lyckas både där och på banan.

Som det ser ut nu kommer startfältet till premiären i början av juni vara runt 16-17 bilar stort.

– Det är okej. Jag tror att vi fortfarande lider av tre saker; dels pandemin som fortfarande bromsar en del satsningar, STCC:s konkurs för några år sen och ett tappat tv-avtal med SVT. De tre sakerna tillsammans gör att mästerskapet inte riktigt har lyft dit vi vill ännu. 

STCC inleder på Ljungbyhed första helgen i juni och avslutas med final på Mantorp park 1 oktober.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!