Är det dags för en svensk seger nu?

Nja, säger jag.

Av två anledningar tror jag att det blir svårt.

Dels för att vi bara har en svensk i startfältet som kan försvara de blågula färgerna.

Unge Pontus Tidemand, juniorvärldsmästare i fjol, får en gyllene chans att visa upp sig när han satts i en Ford Fiesta WRC för märkesteamet M-Sport och tar han vara på den kan han absolut vara med i toppen.

För farten har han, det tvivlar ingen på.

Han visade det med besked när han slog VM-föraren Mads Östberg med över en minut i en tävling i Norge för en dryg vecka sen. Det kan låta anmärkningsvärt mycket, men då ska man komma ihåg att Tidemand åkte på helt andra däck än de VM-däck som Östberg använde sig av.

Min största tvekan är om Tidemand har rutinen. Visst, han har åkt massor av rallynpå VM-nivå fast i en lägre klass, han har testat väldigt många mil under de senaste åren och kommer väl förberedd.

Men att köra, och vinna, Svenska rallyt kräver något utöver det vanliga av förare och kartläsare.

Fråga Sebastian Loeb får ni se.

Han vann VM nio (!) år i rad men lyckades bara vinna i Sverige en gång.

Det säger egentligen allt om hur svårt det är.

Nu ska Tidemand slåss mot världsnamn som Sebastian Ogier (vann i fjol), Jari-Matti Latvala (två segrar) och Mikko Hirvonen (två segrar) för att nämna några.

Det blir inte lätt.

Men alla kan göra misstag. Att hålla kylan under rallyts 24 sträckor och nästan 33 tävlingsmil i högsta fart blir det primära. Den som lyckas att hålla en jämn, hög fart och undvika misstag kommer att vinna.

Därför har jag tre kandidater till segern. Latvala,

Hirvonen eller Mads Östberg.

Men Pontus Tidemand får gärna visa att jag hade fel.