– Trycket på våra sändningar är enormt, säger Lasse. På webben kan man få hårda siffror och därmed en indikation på hur stort det här är. Då har vi fått berättat för oss att 2010, när fotbolls-VM gick i Sydafrika, hade Svenska Rallyt fler lyssnare på webben det första dygnet, efter bara en etapp, än hela fotbolls-VM hade under 14 dagar.

Att intervjua de här två herrarna är inte särskilt svårt, det ska sägas på en gång. När jag stänger av bandspelaren har det gått en timme och 47 sekunder och de har pratat nästan oavbrutet, hela tiden.

– Kanske därför vi fått det här uppdraget, säger Lasse och skrattar.

Hämtade från sporten

Rallyradion är en stor apparat som kräver ett 25-tal människor, de flesta med sin dagliga gärning inom P4, från främst Värmland men också inlånade personer från andra stationer.

Två av dem är inte alls radiomänniskor på det sättet. Det är Lasse Jonsson från Mantorp och Simon Johansson från Linköping.

De är hämtade från sporten, med störst kunskap av alla om tävlingen, om förarna, om kartläsarna och om sporten i sig.

Lasse berättar:

– För mig började det tidigt 1990-tal med att en rallyintresserad herre hörde mig när jag var speaker på ett cykel-SM, eftersom jag har en bakgrund inom cykelsporten. På den vägen är det. Jag fick hänga med som expertkommentator på Svenska rallyt och sen har Simon och jag, via en väldans massa sändningar från SM i rally, kommit med i det här gänget som gör VM-tävlingen. Nu gör vi vårt femte år tillsammans.

"De tävlande hinner inte fundera"

Att vara mitt i smeten på en VM-tävling är förstås en riktig höjdare för två rallyentusiaster. Även om de inte ser särskilt mycket av tävlingen där de är placerade strax efter sträckornas mållinje.

Lasse:

– Men att få stå där när bilarna kommer in efter en lång sträcka, att känna av om de är nöjda eller förbannade och direkt kunna förmedla deras känslor till lyssnarna är en ynnest. De tävlande får inte en chans att andas, de hinner inte fundera en stund eller gå via några fållor innan de intervjuas. Jag brukar likna det med att man skulle intervjua Stefan Holm när han precis passerat höjdhoppsribban och är på väg ner i mattan.

Själv har han en speciell händelse som absolut favorit från sina år med Svenska rallyt.

– Det var 2011 när Petter Solberg körde för fort på en transportsträcka och blev av med körkortet. Det höll de jättehemligt i de 48 timmar man får köra vidare efter att ha åkt fast, men den tiden räckte inte för att han skulle få köra sista sträckan i rallyt. Ingen visste ju om det här och när jag såg hans bil på en storbildsskärm på väg mot mål på ett helt annat sätt än tidigare funderade vi på om det var punktering eller något annat fel på bilen.

– Just när bilen var på väg fram emot oss lyfter någon på ena hörselkåpan på mig och viskar att ”det är kartläsaren som kör, Petter har blivit av med körkortet”. Att då, i direktsändning, finna sig och säga rätt saker till tusentals lyssnare och göra rätt värdering på de uppgifter man fått var en speciell händelse. Jag var den förste att få informationen, det var där och då som det blev helt offentligt.

Midnattssolsrallyt nästa

För många åskådare är radion den stora informationskällan, det är där man får tider, intervjuer och rapporter. Vilket ställer stora krav på sändningarna och dess tillförlitlighet.

På SM-tävlingarna kan det ibland gå snett med mobiltäckning och annat och då kommer reaktionerna direkt. Men här sparar man inte på krutet.

– Att jämföra tekniken på SM-tävlingarna med det vi använder oss av nu är som att jämföra nyårsraketer med det Nasa bygger, säger Simon Johansson.

När rallyt är över på söndag lägger duon all sin energi på nästa uppdrag, vid sidan om radiosändningarna från säsongens SM. Från och med i år är de nämligen organisatörer för den populära tävlingen Midnattssolsrallyt, som även i år har Västerås som huvudort.

Men det är en historia vi får återkomma till en annan gång.