Ifjol omkom en 18-årig tjej i i Skänningeknixen. Tragedin blev en riktig lärdom. När Skänningeknixen körs på söndag har arrangörerna gjort allt de kan för att något liknande aldrig ska ske igen.

Det gick så fort. På bara ­någon bråkdels sekund tappade föraren kontrollen på bilen som gick upp på två hjul, rullade runt och for rakt ut mot en grupp ung­domar.

En 18-årig tjej som satt i en vilstol hann inte undan när bilen kom rusande mot henne. Ögonblicket senare­ var tragedin på fjolårets Skänningeknix ett faktum. En ung människa miste livet för att hon var på fel plats vid fel tillfälle.

– Det var en tuff period ­efteråt. Det var lite tveksamt om vi skulle få några av funktionärerna att jobba vidare. Men vi har lyckats behålla alla och nu gör vi ett nytt försök trots eländet som hände i fjol, säger Olof Kånge, ordförande i arrangörsklubben VÖMK, Västra Östergötlands motorklubb.

Polisutredningen fastslog att det var olyckliga omständigheter som ledde fram till tragedin. När Skänningeknixen nu körs igen på söndag har arrangörerna jobbat hårt för att förhindra att något liknande ska kunna hända.

En del i det jobbet är att få åskådarna att förstå var de ska stå för att det ska vara säkert.

– Det kan ju vara svårt för den som aldrig varit på rally.­ De har kanske inte förmågan att se var bilen kan ta vägen. Nu kommer vi ha mycket mer publikvakter och skyltar ute längs banan och verkligen spärra av de ställen där publiken absolut­ inte ska stå. Vi kommer också ha tydlig information i programmet om hur du ska bete dig för att det ska vara säkert. Men alla köper ju inte program, så publiken måste ta ett eget ansvar också, säger Kånge som menar att olyckan i fjol blev ett tufft uppvaknande.

– Det blev en riktig lärdom. Det är möjligt att det gått lite slentrian i det och att man levt på gamla meriter. Det är ju fan att det ska behöva hända något så tragiskt för att det ska ske en förändring, säger han och berättar att han hade velat att Bilsportförbundet hade ändrat däckreglementet för den här typen av tävlingar.

För däcken på olycksbilen menar han var en starkt bidragande orsak till tragedin.

– Däcken de kör med är ju racingdäck fast de är godkända för att köra på vägen. Det är sånt jäkla grepp i dem. Bilarna de kör med är avsedda att köra på grus så det är fel däck att ha på de här bil­arna. Grabbarna är ju vana med att det sladdar. Men i det här fallet greppade däcken så mycket att han gick upp på två hjul.

Är du nervös inför årets tävling?

– Att vi skulle drabbas en gång till finns inte på kartan,­ så jag är inte speciellt nervös. Hade jag varit det minsta osäker så vete tusan om vi hade kört.