– Ett fantastiskt äventyr, säger han.

På dagarna arbetar han med att polera bilar. Han gick ut racinggymnasiet i somras och siktar nu på en karriär som racerförare.

Vilket inte är helt lätt.

Artikelbild

– Jag hoppas att den här chansen kan öppna lite dörrar.

Oskar har kört sig till drömchansen att få ratta en Chevrolet Camaro på Daytona genom att vinna Sunuco Challenge i England. En serie tävlingar i bilklassen Radical avgjordes och Oskar vann.

Så fort som möjligt

Nu ska han, på fredag, köra första deltävlingen i Continental Tire Sportscar Challenge. Tillsammans med Dylan Murcott ska han ta bilen så många varv som möjligt på de två och en halv timme som tävlingen pågår.

Artikelbild

– Jag har inga resultatmål uppsatta överhuvudtaget. Många av de jag tävlar emot har varit i den här serien i många år. Jag ska bara försöka köra bilen så fort som möjligt, försöka vara snabbare än min teamkamrat, njuta av situationen och ha riktigt kul.

Oskar var över i USA, på Daytona, för en dryg vecka sen för att bekanta sig med bilen och teamet. Men så värst mycket träning blev det inte.

– Vi hade rätt mycket problem med bilen och jag fick egentligen bara drygt 10 varv i skaplig fart. Det var givetvis betydligt mindre än jag hade hoppats på, men så är det i racing ibland. Klart jag hade velat få fler varv och hunnit vänja mig för att finslipa på detaljer nu istället, men det är bara att blicka framåt.

– Det var nyttigt ändå. Jag fick känna på banan, fick möjlighet att prata med många förare och många team och kunde titta på träningen för de som ska köra 24-timmars på Daytona samma helg som vi.

Större än i Sverige

Oskar berättar att racing i USA är betydligt större än i Sverige. På testpassen var det väldigt mycket folk på plats och han fick själv känna på hur förarna är stora stjärnor.

– När jag gick med overallen på mig igenom depån kom folk fram och ville ta bilder och få autografer, fast de inte hade en aning om vem jag är.

En ny chans till träning ges dagarna innan tävlingen. Två träningsdagar och ett kval ska avverkas innan racet på fredag.

I racet kör två klasser samtidigt och sammanlagt tävlar ett 60-tal bilar.

– Det kommer att bli trångt på banan, säger han och ler.

Framtiden ligger öppen och oviss för Oskar. Vad som sker efter det här äventyret vet han inte.

– Klart är att jag i alla fall inte kommer köra samma bil i England som jag gjort förra säsongen. Jag skulle tro att vi kommer satsa på V8 Thunder Cars som åker med STCC här i Sverige. Men beslut om det tas efter USA-äventyret.

– Vem vet, om det går bra kanske jag får köra fler tävlingar för det här teamet. Mitt mål är att köra racing i USA någon gång framöver i alla fall och det här är ett bra tillfälle att visa upp sig.