Vi träffas på Mantorp park. Det är träningsdag för olika bilklasser och Niclas kör sina första varv för säsongen.

Redan till helgen är det premiär i serien han i år ska försvara sin titel i. Ginetta GT 5 Challenge.

I fjol, under sin blott andra säsong som racerförare, vann han klassen som kallas G 40 och får i år köra med nummer 1 på bilen istället för nummer 11.

Artikelbild

| Premiär. Till helgen avgörs första tävlingen i Ginetta GT 5 Challenge på Mantorp park. Niclas Lindström, Linköpings MS, vann sin klass i fjol.

– Jag har inte tänkt så mycket på det, men visst är det lite kul att ha nummer 1. Det visar ju att man gjort något bra.

Vann klassen andra säsongen

Att det blev just Ginetta för Niclas har en ganska enkel förklaring. Pappa Leif var den som tog in klassen från England för ett antal år sen och har hand om serien.

Men det tog ett tag innan Niclas valde att satsa på racing på lite mer allvar.

Artikelbild

– Bilar har alltid funnits runt omkring mig som en naturlig del, tack vare pappa. Men det kanske gjort att jag inte blev så där jättenyfiken att prova på. Jag ville först testa en massa annat som jag inte visste så mycket om.

Men för lite drygt tre år sen körde han två race i en G 20 (den öppna varianten av Ginetta). Till säsongen därpå köpte han en G 40 (den täckta varianten) och börja tävla.

Redan första säsongen kom första segern och i fjol lyckades han vinna hela mästerskapet i sin klass.

– Jag vet inte om man kan kalla det talang, men jag har haft ganska lätt för att komma in i det här.

"Mycket racing för pengarna"

Inom racing handlar det alltid om ekonomi. Sporten är dyr att utöva, men Niclas menar att Ginetta ger mycket racing för de pengar man lägger ner.

– Om man vill komma väldigt billigt undan ska man köra G 20. Där kan man köra en hel säsong på samma set däck och jag skulle säga att du kan komma undan med en driftbudget på cirka 30 000 kronor.

– Den bil jag kör, G 40, tävlar på slicks och då blir däcken en lite dyrare utgift eftersom de slits mer. Det kanske blir det dubbla för en säsong, men med tanke på hur mycket racing man får för det så är det en relativt billig peng ändå. Dessutom är det en ärlig bil där alla har samma förutsättningar, vilket ger ett kvitto på att det alltid är den bästa föraren som vinner.

Inga stora planer

Niclas, som fyllt 23, berättar att han inte har några stora planer för sin racingkarriär.

– Jag ser det som en kul hobby. Jag har inga planer på att bli näste svensk i Formel 1, säger han och skrattar.

– Men när man sitter där och det är dags för tävling så vill man alltid vinna.

Årets säsong inleds till helgen, på hemmabanan i Mantorp.

– Målet är förstås att försvara titeln.