”SĂ€kerheten Ă€r hög”

Pelle SÀÀv frÄn Linköping och Jari Saarinen frÄn Mantorp har bÄda kört rally i mÄnga Är. De upplever att sÀkerheten pÄ de svenska rallytÀvlingarna Àr hög och har sjÀlva inte varit nÀra att köra pÄ nÄgon.

Foto: Jeppe Gustafsson

Motorsport/LINKÖPING2014-04-15 10:00

– Aldrig. Det otĂ€ckaste jag varit med om var vid en tĂ€vling i Lima nĂ€r det Ă„kte en snöskoter rĂ€tt över vĂ€gen en bit framför min bil. DĂ„ blev jag verkligen skĂ€rrad, sĂ€ger SÀÀv.

Och att Äka av vÀgen har han erfarenhet av.

– Jag har rullat med tĂ€vlingsbil kanske 25 gĂ„nger och aldrig ens varit i nĂ€rheten av att köra pĂ„ nĂ„gon person. Jag skulle sĂ€ga att sĂ€kerheten pĂ„ rallytĂ€vlingar Ă€r vĂ€ldigt hög. Det bevisar om inte annat det faktum att det körs otroligt mĂ„nga tĂ€vlingar mellan de fĂ„ gĂ„nger det hĂ€nder nĂ„got sĂ„ hĂ€r tragiskt.

Pelle var inte pÄ plats vid SkÀnningeknixen i lördags. Och han brukar sjÀlv inte köra den typen av tÀvlingar, som ofta gÄr pÄ industriomrÄden inne eller i utkanten av stÀderna.

– Men pĂ„ SM Ă„ker vi ofta korta, snabba specialstrĂ€ckor dĂ€r vi kommer till publiken för att ge fler chans att upptĂ€cka sporten. Och pĂ„ de tĂ€vlingarna har det aldrig varit nĂ„gra problem.

– Tar man SM-rallyt i Linköping i höstas exempelvis, dĂ€r jag klantade till mig och körde in i ett trĂ€d, fanns inte en mĂ€nniska i nĂ€rheten. Ingen var i nĂ„gon fara alls utan man ser till att folk inte kommer fram.

Han tycker inte att den hÀr typen av tÀvlingar ska stoppas.

– Absolut inte. DĂ€remot Ă€r det viktigt att man gör en ordentlig utredning och lĂ€r av den hĂ€r hĂ€ndelsen sĂ„ att nĂ„got liknande inte sker igen.

Dessutom funderar han över om inte övriga ÄskÄdare kunde ha hjÀlpt till att undvika den hÀr olyckan.

– Bevisligen fanns det folk i nĂ€rheten som sĂ„g att de hĂ€r ungdomarna stod illa till och det förvĂ„nar mig att ingen visat civilkurage nog att se till att de kom dĂ€rifrĂ„n. Om det Ă€r en pĂ„gĂ„ende misshandel pĂ„ Ågatan i Linköping eller fara för mĂ€nniskor pĂ„ en rallytĂ€vling mĂ„ste vi ju agera för att hjĂ€lpa varandra. Jag blir rĂ€tt förbannad nĂ€r jag ser att det inte gjorts i det hĂ€r fallet.

Jari Saarinen Àr inne pÄ samma linje.

– Visst, det Ă€r vĂ€ldigt lĂ€tt att vara efterklok, men om det Ă€r personer som funnits i nĂ€rheten och inte agerat sĂ„ Ă€r det anmĂ€rkningsvĂ€rt. Samtidigt har arrangören brustit i sĂ€kerheten och jag tycker det Ă€r bra av klubben och deras ordförande Olof KĂ„nge att inte hymla med det och försöka hitta bortförklaringar.

– Men det viktiga Ă€r att alla, förare, arrangörer och förbund, nu gĂ„r igenom det hĂ€r ordentligt för att snĂ€ppa upp sĂ€kerheten Ă€nnu mer.

PĂ„ ”vanliga” rallytĂ€vlingar, som oftast körs i skogen, menar Jari att problemen Ă€r mindre.

– DĂ€r Ă€r den vana rallypubliken ute och jag vill pĂ„stĂ„ att vi svenskar Ă€r vĂ€ldigt kunniga pĂ„ var man kan stĂ„ i skogen och inte. DĂ€remot blir det en helt annan sorts publik pĂ„ den hĂ€r typen av tĂ€vlingar och dĂ„ Ă€r kunskapen kanske inte densamma.

– DĂ„ Ă€r det Ă€nnu viktigare att det finns rĂ€tt utbildad personal och tillrĂ€ckligt mycket personal pĂ„ plats för att det hĂ€r inte ska hĂ€nda. Man mĂ„ste ha ögonkontakt mellan varandra som publikvakter och alla borde ha en visselpipa i munnen för att förvarna nĂ€r en bil kommer Ă€r pĂ„ vĂ€g.

Han sÀger att alla aktiva inom rallysporten mÄr dÄligt i dag.

– Absolut. NĂ€r sĂ„nt hĂ€r hĂ€nder funderar man givetvis om det Ă€r vĂ€rt att hĂ„lla pĂ„.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!