Att det var kallt och blåsigt brydde sig inte så många om.

Publiken såg att trivas alldeles utmärkt ändå.

En förare de fick se var Maria Andersson, Linköpingstjej tävlande för LMS, uppvuxen i Valdemarsvik.

Just nu är hon landets bästa kvinnliga rallyförare när det gäller den här typen av tävlingar, sprinttävlingar.

I fjol vann hon både damernas klass, och klassen för B-förare, i Svenska Sprintserien. Och vinna tänker hon göra även i år.

– Det är säsongens stora mål, absolut. Jag ska försvara titeln i damklassen och vinna totalt även bland A-förarna.

En tuff målsättning, att slå alla?

– Jag var totalsnabbast i en deltävling i fjol så jag vet att det går.

Efter fjolårets resultat klassades hon upp som A-förare. En bedrift som inte många tjejer klarar av.

– Jag tror att jag är den enda i Sverige som är A-förare och kör i Grupp H, säger hon. Det finns några till, men de kör fyrhjulsdrivet.

Den Svenska Sprintserien innehåller åtta deltävlingar i år, två per helg. Den första är körd och Maria ligger på elfte plats totalt.

Att hon nu åkte Sviestadträffen, där hon efter dagen slutade sjua, har en speciell förklaring.

– Jag behöver komma in i den nya bilen. Vi var nämligen tvungna att köpa en ny bil efter den första dagen under första deltävlingen i Västerås.

Hon berättar att växellådan rasade på hennes Peugeot under första dagen så att hon blev helt utan poäng. Och att laga den till nästa dag hanns inte med.

– Jag ville ju inte missa en hel deltävling och inte få några poäng, då skulle chansen till seger varit helt borta.

Så de köpte helt enkelt en annan rallybil på plats, en Renault R 19.

– En ovanlig bil kanske, men det var vad som fanns att få tag i så snabbt. Men den gick bra, jag var femma totalt bland A-förarna och vann damcupen andra dagen.

Nästa deltävling i cupen är i slutet av juni, i Nyköping. Fram tills dess ska hon försöka få så många mil som möjligt och då passade en tävling som Sviestadträffen bra.

För hennes specialitet är just rallysprintar. Det är det hon gillar mest.

– Jag tycker om att veta hur banan ser ut så att jag kan planera hur jag ska åka. Jag gillar den här formen, den passar mig bäst och jag tycker det är roligast.

– Jag skulle gärna se att Sprintserien fick SM-status. Nu finns bara SM i skogen, men det är så många som åker den här formen av rally att jag tycker man borde satsa på ett stort mästerskap även där.

Efter tre omgångar för alla förare stod Göran Andersson/Ulf Andersson från Tjust MK som segrare, blott en dryg sekund före Micael Jakobsson/Karl-Erik Seilborn, SMK Nyköping.